dc.contributor.author | Honko, Mari | |
dc.contributor.author | Hirvelä, Tuija | |
dc.date.accessioned | 2023-05-12T09:54:46Z | |
dc.date.available | 2023-05-12T09:54:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Honko, M., & Hirvelä, T. (2023). Yleisten kielitutkintojen digitaalisen kirjoittamisen pilottitestin ensituloksia. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>14</i>(3). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/yleisten-kielitutkintojen-digitaalisen-kirjoittamisen-pilottitestin-ensituloksia" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/yleisten-kielitutkintojen-digitaalisen-kirjoittamisen-pilottitestin-ensituloksia</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_183161336 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86933 | |
dc.description.abstract | Kirjoittaminen on 2000-luvun aikana muuttunut voimakkaasti eritoten digitalisaation myötä. Samalla on syntynyt tarve arvioida uudelleen sitä, millaista kirjoitustaitoa Suomessa asuva aikuinen tarvitsee ja miten kirjoitustaitoa tulisi mitata erilaisissa arvioitavan yksilön kannalta merkityksellisissä arviointitilanteissa. Tässä artikkelissa tarkastelemme muutostarpeita kielitaidon arvioinnin tutkimuspohjaisen kehittämisen näkökulmasta ja keskitymme kirjoitustaidon testiarviointiin. Esittelemme artikkelissa Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa vuosina 2020–2021 toteutetun digitaalisen kirjoittamisen pilottitestin taustaa, toteutusta ja ensituloksia. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/yleisten-kielitutkintojen-digitaalisen-kirjoittamisen-pilottitestin-ensituloksia | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | kirjoitustaidon testiarviointi | |
dc.subject.other | digitalisointi | |
dc.subject.other | digipilotti | |
dc.subject.other | yleiset kielitutkinnot | |
dc.title | Yleisten kielitutkintojen digitaalisen kirjoittamisen pilottitestin ensituloksia | |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305123006 | |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Soveltava kielentutkimus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa | fi |
dc.contributor.oppiaine | Applied language studies | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.contributor.oppiaine | Multiliteracies for social participation and in learning across the life span | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2cd9 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 14 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | kirjoitustaito | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | kielitutkinnot | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11408 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8692 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24613 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12998 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.type.okm | D1 | |