Tilannetehtävät Yleisten kielitutkintojen suomen keskitason tutkinnon puhumisen osakokeessa
Ahola, S., & Tossavainen, H. (2013). Tilannetehtävät Yleisten kielitutkintojen suomen keskitason tutkinnon puhumisen osakokeessa. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 5, 5-23. https://journal.fi/afinla/article/view/8736
Published in
AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaDate
2013Copyright
© 2013 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
One task type in the oral test in the Finnish National Certificates (NC) language testing system is reacting to situations. This paper reports a content analysis of the task rubrics of five situational tasks used in the L2 Finnish intermediate level test. The analysis was based on the standards set in NC specifications and framework and focused on the requirements that the tasks impose on test takers. The theoretical framework is that of communicative language testing. This post test analysis utilized the results and background information of 1084 test takers. The aim of the analysis is to contribute to our understanding of task requirements and to find qualitative tools for item analysis. Results indicate that many factors in the situational tasks influence test performance; the tasks were found to be more diffcult than the speaking test in general. For example, language requirements in the rubrics, task complexity, limited definition of the context along with the test takers’ background may impact performance.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryISSN Search the Publication Forum
1798-7822Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/8736Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22411686
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet]
Ahola, Sari (Universitetsforlaget, 2023) -
Vironkielisten osallistujien kielitaito Yleisten kielitutkintojen suomen kielen testissä
Honko, Mari; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija (Estonian Association for Applied Linguistics, 2021)Tarkastelemme tässä artikkelissa vironkielisten suomen oppijoiden osallistumista Suomen kansallisen kielitestin, Yleisten kielitutkintojen, keskitason tutkintoon ja heidän kielitaitoprofiiliaan tutkintotulosten valossa. ... -
Longitudinal data of the National Certificate for Language Proficiency (NCLP) 2009-2019
Ohranen, Sari; Huhta, Ari; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija; Ahola, Sari; Ullakonoja, Riikka; Halonen, Mia (2023)Longitudinal data of the National Certificate for Language Proficiency (NCLP) 2009-2019 consist of 1) the assessment data; 2) background information of the raters of the NCLP (N = 122), and 3) background information of the ... -
Näin väärä vastaus pyyhitään pois puhekokeessa : uudelleenaloitukset Yleisten kielitutkintojen koevastauksissa
Markkanen, Hanna (2010)Pro gradu -työssäni tutkin vuoronsisäisiä itsekorjauksia äänitetyissä puhekokeen vastauksissa. Itsekorjauksilla editoidaan omaa puhetta ja oman puheen korjaamiseen orientoituminen on erityisen odotuksenmukaista koetilanteessa. ... -
Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta
Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ...