dc.contributor.advisor | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Jalkanen, Erika | |
dc.contributor.author | Kuusela, Iida | |
dc.date.accessioned | 2023-05-10T05:46:29Z | |
dc.date.available | 2023-05-10T05:46:29Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86839 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten ystävät ovat yhteydessä toistensa matematiikan taitoihin yläkoulussa. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lapsia on seurattu esikoulusta lähtien koko peruskoulun ajan. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2014 ja 2016 tutkittavien ollessa yläkoulussa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1789 yläkouluikäistä lasta. Tutkittavien vastavuoroiset ystävyyssuhteet määriteltiin sosiometrisen nimeämisen perusteella ja laskutaito kertolaskutestin sekä aritmeettisen sujuvuuden testillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat nuoren ja vastavuoroisten ystävien laskutaidon korreloivan keskenään seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla. Lisäksi hierarkkisessa regressioanalyysissä havaittiin ystävien seitsemännellä luokalla mitatun aritmeettisen sujuvuuden ennustavan nuoren laskutaidon kehitystä seitsemänneltä yhdeksännelle luokalle. Vastaavaa yhteyttä ei havaittu kertolaskutaidon osalta. Tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, sillä lasten on havaittu muistuttavan toisiaan laskutaidossa alakoulussa.
Tämä tutkimus antaa tärkeää tietoa nykypäivän opettajille ystävyyssuhteiden merkityksestä ja osoittaa ystävillä olevan merkittävä rooli toistensa matemaattisten taitojen kehityksen kannalta. Opetuksessa olisi hyvä tukea ystävyyssuhteita, mutta samalla myös kokeilla ja hyödyntää sellaisia ryhmäjärjestelyitä, joissa olisi eritasoisia oppijoita tukemassa toistensa oppimista. Laskutaidon kehittymisen kannalta saattaa olla merkittävää, minkä tasoisten nuorten kanssa lapsi ystävystyy. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | laskutaito | |
dc.title | Ystävien matemaattisten taitojen yhteys nuoren laskutaitoon seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305102920 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |