Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorJalkanen, Erika
dc.contributor.authorKuusela, Iida
dc.date.accessioned2023-05-10T05:46:29Z
dc.date.available2023-05-10T05:46:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86839
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten ystävät ovat yhteydessä toistensa matematiikan taitoihin yläkoulussa. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lapsia on seurattu esikoulusta lähtien koko peruskoulun ajan. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2014 ja 2016 tutkittavien ollessa yläkoulussa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1789 yläkouluikäistä lasta. Tutkittavien vastavuoroiset ystävyyssuhteet määriteltiin sosiometrisen nimeämisen perusteella ja laskutaito kertolaskutestin sekä aritmeettisen sujuvuuden testillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat nuoren ja vastavuoroisten ystävien laskutaidon korreloivan keskenään seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla. Lisäksi hierarkkisessa regressioanalyysissä havaittiin ystävien seitsemännellä luokalla mitatun aritmeettisen sujuvuuden ennustavan nuoren laskutaidon kehitystä seitsemänneltä yhdeksännelle luokalle. Vastaavaa yhteyttä ei havaittu kertolaskutaidon osalta. Tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, sillä lasten on havaittu muistuttavan toisiaan laskutaidossa alakoulussa. Tämä tutkimus antaa tärkeää tietoa nykypäivän opettajille ystävyyssuhteiden merkityksestä ja osoittaa ystävillä olevan merkittävä rooli toistensa matemaattisten taitojen kehityksen kannalta. Opetuksessa olisi hyvä tukea ystävyyssuhteita, mutta samalla myös kokeilla ja hyödyntää sellaisia ryhmäjärjestelyitä, joissa olisi eritasoisia oppijoita tukemassa toistensa oppimista. Laskutaidon kehittymisen kannalta saattaa olla merkittävää, minkä tasoisten nuorten kanssa lapsi ystävystyy.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlaskutaito
dc.titleYstävien matemaattisten taitojen yhteys nuoren laskutaitoon seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305102920
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright