Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
Päivämäärä
2022Sujuva laskutaito on elämän kannalta tärkeä koulussa opetettava taito. Laskutaitoon yksi keskeisesti vaikuttava tekijä on oppilaalla käytössään olevat laskustrategiat, eli erilaiset keinot laskun ratkaisemiseksi. Laskustrategioilla tarkoitetaan laskun vastaukseen tähtäävää toimintaa, ja tutkimuksessamme ne ovat luetteleminen, laskun johtaminen ja muistista hakeminen. Heikkojen laskijoiden kehitys laskustrategioiden käytössä on tyypillisesti laskeviin verrattuna poikkeavaa ja tulisikin tutkia sitä, miten ja missä vaiheessa ero oppilaiden välille syntyy.
Tutkimuksemme tarkoituksena on tarkastella laskustrategioiden eroa heikkojen ja tyypillisten laskijoiden välillä kolmannella luokalla, tutkia heikosti laskevien laskustrategioiden kehitystä ensimmäisen ja toisen luokan välillä verrattuna tyypillisesti laskeviin, sekä tarkastella, onko oppilaiden laskutaito yhteydessä perheen sosioekonomiseen taustaan. Kyseessä on pitkittäistutki-mus, johon osallistui 197 keskisuomalaista oppilasta ja aineisto on osa Jyväskylän yliopiston FLARE-hanketta. Aineistoa analysoitiin parametrittomin menetelmin.
Tulosten perusteella heikosti laskevat oppilaat eroavat tyypillisesti laskevista oppilaista kaikkien kolmen laskustrategian käytössä kolmannella luokalla. Kaikissa laskustrategioissa tapahtuu kehitystä siirryttäessä ensimmäisel-tä luokalta toiselle luokalle, mutta kehitys laskutaidon ryhmien välillä on erilaista. Heikosti laskevien oppilaiden kohdalla muutosta luettelemalla laskemisen käytössä ei havaittu, kun tyypillisesti laskevilla se väheni. Heikosti laskevilla muistista hakeminen lisääntyi vain vähän, kun vastaavasti tyypillisesti laskevilla se lisääntyi huomattavasti. Tutkimuksessamme sosioekonomisen taustan ja laskutaidon välillä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29738]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla
Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ... -
Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa
Ahtola, Emilia (2017)Ahtola, Emilia. 2017. Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 53 sivua. Tässä tutkimuksessa ... -
Tuplata vai ei? : ensimmäisen tai toisen luokan kertaamisen ja oppilaan taustatekijöiden yhteys luku- ja laskutaidon kehitykseen ensimmäiseltä neljännelle luokalle
Norrback, Elina (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisen tai toisen luokan kerranneiden oppilaiden luku- ja laskutaitotason kehitystä verrattuna ei-kertaajiin. Lisäksi tarkasteltiin oppilaan taustatekijöiden yhteyttä luokan kertaamisen ... -
Luku-ja laskutaidon kehityksen tukeminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla : kohdentuuko annettu tuki sitä tarvitseville oppilaille?
Penttinen, Tiina; Kervinen, Jenni (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää luku-ja laskutaidon kehityksen tukemista, tuen kohdentumista ja annetun oppimisen tuen muotoja perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Lukemisen ja laskemisen perustaitojen sujuvan ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Kylmälä, Sara (2019)Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.