Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisympäristön yh-
teyttä lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana.
Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin kotona tapahtuva matemaattisiin il-
miöihin tutustuminen sekä äidin kotitehtävätilanteisiin osallistuminen olivat
yhteydessä lapsen lukujono- ja aritmeettisiin taitoihin ensimmäisellä luokalla.
Lisäksi selvitettiin, missä määrin äidin koulutustaso oli yhteydessä kotitehtävä-
tilanteisiin osallistumiseen. Tutkimus on osa laajempaa Teacher and Student
Stress and Interaction in Classroom (TESSI) – tutkimushanketta. Tutkimukseen
osallistui 512 ensimmäisen luokan oppilasta äiteineen. Lasten matemaattisia
taitoja mitattiin yksilö- ja ryhmätestein kaksi kertaa lukuvuoden aikana. Lisäksi
äidit täyttivät matemaattista kotiympäristöä kartoittavan kyselylomakkeen.
Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista
regressioanalyysia.
Peruslaskutoimitusten harjoitteleminen kotona oli yhteydessä lasten luku-
jono- ja aritmeettisiin taitoihin keväällä, kun syksyn taitotaso huomioitiin. Mitä
vähemmän äiti osallistui kotitehtävätilanteissa, sitä paremmat olivat lapsen ma-
temaattiset taidot keväällä, kun aiemmat taidot huomioitiin. Lisäksi havaittiin,
että mitä korkeampi koulutustaso äidillä oli, sitä vähemmän hän osallistui koti-
tehtävätilanteisiin. Tutkimus osoittaa, että olisi tärkeää lisätä vanhempien tie-
toisuutta siitä, miten lapsen matemaattisten taitojen kehitystä voitaisiin kotona
parhaiten tukea.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904022033Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish