Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisympäristön yh-
teyttä lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana.
Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin kotona tapahtuva matemaattisiin il-
miöihin tutustuminen sekä äidin kotitehtävätilanteisiin osallistuminen olivat
yhteydessä lapsen lukujono- ja aritmeettisiin taitoihin ensimmäisellä luokalla.
Lisäksi selvitettiin, missä määrin äidin koulutustaso oli yhteydessä kotitehtävä-
tilanteisiin osallistumiseen. Tutkimus on osa laajempaa Teacher and Student
Stress and Interaction in Classroom (TESSI) – tutkimushanketta. Tutkimukseen
osallistui 512 ensimmäisen luokan oppilasta äiteineen. Lasten matemaattisia
taitoja mitattiin yksilö- ja ryhmätestein kaksi kertaa lukuvuoden aikana. Lisäksi
äidit täyttivät matemaattista kotiympäristöä kartoittavan kyselylomakkeen.
Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista
regressioanalyysia.
Peruslaskutoimitusten harjoitteleminen kotona oli yhteydessä lasten luku-
jono- ja aritmeettisiin taitoihin keväällä, kun syksyn taitotaso huomioitiin. Mitä
vähemmän äiti osallistui kotitehtävätilanteissa, sitä paremmat olivat lapsen ma-
temaattiset taidot keväällä, kun aiemmat taidot huomioitiin. Lisäksi havaittiin,
että mitä korkeampi koulutustaso äidillä oli, sitä vähemmän hän osallistui koti-
tehtävätilanteisiin. Tutkimus osoittaa, että olisi tärkeää lisätä vanhempien tie-
toisuutta siitä, miten lapsen matemaattisten taitojen kehitystä voitaisiin kotona
parhaiten tukea.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29495]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisellä luokalla mitattujen lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Lonkila, Siiri; Törmänen, Iida (2019)Matematiikan oppimisessa keskeinen tavoite on laskusujuvuuden saavuttaminen. Laskusujuvuudella tarkoitetaan nopeutta ja tarkkuuttaa peruslaskutoimituksia, kuten yhteen- ja vähennyslaskuja, laskettaessa. Aiemmissa tutkimuksissa ... -
Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
Bom, Venla; Ketola, Meri (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän ... -
Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen
Puranen, Suvi (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, ... -
Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle
Paukkeri, Virpi (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten matemaattisten taitojen kehittymistä esiopetuksesta neljännelle luokalle. Keskeisenä tarkastelun kohteena oli aritmeettiset taidot (peruslaskutehtävien ratkaiseminen ... -
Perhetaustan ja kodin varhaisen numeerisen oppimisympäristön yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
Niska, Anna (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen perhetausta ja kodin varhainen numeerinen oppimisympäristö ovat yhteydessä lapsen varhaiseen laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen ensimmäiseltä luokalta kolmannelle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.