Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Monikulttuurisessa maailmassa ymmärrys ja arvostus eri kulttuureita kohtaan on tärkeä taito, johon myös kouluissa tulisi kiinnittää huomiota. Usein vieraan kielen opetuksen tavoitteena nähdään kyky kommunikoida, mutta on syytä huomioida, että onnistunut vuorovaikutus edellyttää myös kulttuurisen kontekstin tuntemista. Tämän vuoksi kielten tunneilla tulisi perehtyä myös kielialueen kulttuurioloihin ja kulttuurisiin käytänteisiin. Oppilaita tulisi herkistää huomaamaan kulttuurien välisiä eroja ja opettaa heitä suhtautumaan avoimesti vierauteen. Tämä valmistaa heitä olemaan vuorovaikutuksessa niidenkin henkilöiden kanssa, joiden käsitys ja kokemus maailmasta voi poiketa heidän omastaan. Toisin sanonen oppilaiden kulttuurienvälistä toimintakykyä tulisi kehittää.
Tämän tutkielman tarkoitus on osoittaa, miten kulttuurienvälisyys voidaan sisällyttää vieraan kielen oppitunneille osaksi kulttuurikasvatusta. Tätä varten luodaan kulttuuriin pohjautuva materiaalipaketti, jota opettajat voivat hyödyntää ranskan kielen opetuksessa yläkouluikäisten A-ranskan lukijoiden kanssa. Teoriataustaan pohjautuen näkemys kulttuurista on kokonaisvaltaisempi: kulttuurin käsite voi pitää sisällään esimerkiksi tieteen, taiteen, musiikin, kirjallisuuden, elämäntavat sekä kielen ja vuorovaikutuksen. Tarkoitus on siis tuoda materiaalissa kattavasti esiin ranskalaisen kulttuurin eri ulottuvuuksia samalla valmistaen oppilaita kulttuurienvälisiin kohtaamisiin. Näin ollen kulttuuria lähestytään niin yleisellä tasolla keskittyen maailman monikulttuurisuuteen kuten myös yksityiskohtaisemmin keskittyen ranskalaiseen kulttuuriin.
Materiaalipaketin tehtävät perustuvat David Kolbin teoriaan kokemuksellisesta oppimisesta. Siinä oppiminen nähdään syklisenä prosessina sisältäen neljä eri vaihetta. Keskiössä kuitenkin ovat oppilaiden henkilökohtaiset kokemukset, joita jaetaan yhdessä muiden oppijoiden kanssa. Pelkkä kokemusten jakaminen ei kuitenkaan riitä oppimiseen, vaan oppilaat etenevät syklisen prosessin avulla reflektoinnin ja käsitteellistämisen kautta toimintaan.
Materiaalipaketti kokonaisuutena tukee oppilaiden kulttuurienvälistä kompetenssia tuoden esiin monikulttuurisuuden ulottuvuuden ja kulttuurien välisen vertailun osana ranskalaisen kulttuurin opetusta. Sen on tarkoitus lisätä oppilaiden avoimuutta kulttuureihin liittyvää vierautta kohtaan ja näin antaa heille rohkeutta hakeutua kulttuurienvälisiin kohtaamisiin ja myös toimimaan näissä tilanteissa kulttuuriset erot huomioiden.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
Murto, Vilma (2022)Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sitä, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymmärtämään ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut tärkeä ... -
Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge
Hynynen, Nina (2015)Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin opettamalla viidesluokkalaisia ranskan lukijoita Punahilkka-sadun avulla, pyrki selvittämään satujen käyttöä ranska vieraana kielenä -opetuksessa. Tarkoitus oli saada ... -
Analyse d’un roman simplifié pour l’enseignement du français langue étrangère : l’exemple du Naïf aux quarante enfants de Paul Guth
Kinnunen, Kati (2011)Monet meistä haluaisivat lukea vieraskielistä kirjallisuutta, joka on kirjoitettu alkuperäisellä kielellä. Riittämätön kielitaito on kuitenkin usein esteenä lukukokemuksen toteutumiselle. Kirjasarja Facile à lire on tehnyt ... -
L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande
Ratava, Paula (2010)Kestävä kehitys on pohja hyvinvoinnillemme ja mahdollistaa tulevienkin sukupolvien hyvän elämän. Asiaan perehtyneille on selvää, että tarvitsemme luonnon tarjoamia tuotteita ja palveluita omaan selviämiseemme, puhumattakaan ... -
Constructing intercultural competence in Italian social service and healthcare organizations : pedagogical design, effectiveness research, and alternative visions for promoting ethnorelativism
Castiglioni, Ida (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.