Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sitä, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymmärtämään ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut tärkeä osa Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, ja halusimmekin nähdä huomioivatko opettajat tätä teemaa opetuksessaan ja tekevätkö he sen oppilaille hyödyllisellä tavalla. Aiemmin kulttuurin opetukseen liittyvää tutkimusta on tehty erityisesti didaktiikan saralla. Meidän tutkimuksemme keskittyi kuitenkin itse opettamiseen ja täten tutkimuksemme kuuluukin pedagogiikan, tarkemmin kulttuurienvälisen lähestymistavan tutkimuskentälle.
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, kuinka A2 ranskan opettajat tukevat oppilaan herkistymistä huomioimaan kulttuurista moninaisuutta heidän kulttuurin opetuksensa kautta yläkoulussa. Selvitimmekin siis, minkälaisia asenteita opettajilla on kulttuurin opetusta kohtaan, miten ja minkälaisten materiaalien avulla opettajat opettivat kulttuuria sekä kuinka he tuovat esille kulttuurista moninaisuutta opetuksessaan.
Tutkimuksemme korpuksena toimi sähköinen kysely, johon vastasi 16 opettajaa ympäri Suomea. Kysely koostui 19 kysymyksestä, joista 9 oli suljettuja kysymyksiä ja 10 avoimia kysymyksiä tarkentamaan ja selittämään suljettujen kysymysten vastauksia. Vastanneet opettajat opettivat yläkoulussa ja olivat toimineet opettajana 1,5 vuodesta 24 vuoteen. Kyselyn vastauksia analysoimme laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset näyttivät, että kaikkien opettajien asenteet kulttuurin opetuksen suhteen tukivat kulttuurisen moninaisuuden käsittelyä oppitunneilla. Lisäksi opettajien käyttämät opetustavat ja materiaalit olivat monipuolisia ja auttoivat myös täten kulttuurin ja kulttuurisen moninaisuuden oppimisessa. Vähän yli puolet opettajista toi myös esiin kulttuurista moninaisuutta käsittelemällä sekä useita ranskankielisiä alueita että nostamalla erilaisia näkökulmia esiin materiaalista ja suurin osa vähintään ottamalla mukaan eri ranskankielisiä alueita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
Virkkala, Juulia (2023)Monikulttuurisessa maailmassa ymmärrys ja arvostus eri kulttuureita kohtaan on tärkeä taito, johon myös kouluissa tulisi kiinnittää huomiota. Usein vieraan kielen opetuksen tavoitteena nähdään kyky kommunikoida, mutta on ... -
Analyse d’un roman simplifié pour l’enseignement du français langue étrangère : l’exemple du Naïf aux quarante enfants de Paul Guth
Kinnunen, Kati (2011)Monet meistä haluaisivat lukea vieraskielistä kirjallisuutta, joka on kirjoitettu alkuperäisellä kielellä. Riittämätön kielitaito on kuitenkin usein esteenä lukukokemuksen toteutumiselle. Kirjasarja Facile à lire on tehnyt ... -
La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
Välkki, Iida (2020)Tutkimus käsittelee varhennettua ranskankielen opettamista toiminnallisten tehtävien (les activités participatives) avulla. Tutkimuksen teoriapohjana käsitellään varhaista kielenopettamista (l’enseignement précoce) pääosin ... -
Les changements de l'enseignement de la grammaire français en Finlande à travers l'étude de deux manuels publiés en 1910 et en 2018
Kangas, Sanni (2020)Tämän kyseisen tutkimuksen aiheena on ranskan kielen opetuksen muutokset kieliopin opetuksessa Suomessa vuosien 1910–2018 välisenä aikana kahden oppikirjan välillä. Aineistona käytän kahta ranskan kielen oppikirjaa, jotka ... -
Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
Mäkinen, Sanni (2023)Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien elämään ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien välttämiseksi ja pandemian laajenemisen ehkäisemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sekä oppilaat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.