Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge
Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin opettamalla viidesluokkalaisia ranskan lukijoita Punahilkka-sadun avulla, pyrki selvittämään satujen käyttöä ranska vieraana kielenä -opetuksessa. Tarkoitus oli saada selville, mitä satujen avulla voi opettaa vieraasta kielestä ja miten oppilaat suhtautuvat satujen käyttöön oppimateriaalina. Tähän tavoitteeseen päästiin tekemällä tutkimus mahdollisimman käytännönläheisesti eli opettamalla luokassa materiaalilla, jonka pohjalla oli satu. Tuntia tarkkailivat tarkkailulomakkeen avulla kaksi henkilöä, joista toinen oli opettaja ja toinen opettajaksi opiskeleva henkilö. Lisäksi oppilaille teetettiin oma kyselynsä heidän kokemuksistaan heti tunnin jälkeen mahdollisimman välittömän tuloksen saamiseksi.
Tämä tutkimus on jaettu kolmeen osaan: yleisiin tietoihin saduista, niiden pedagogiseen käyttöön Suomessa ja Ranskassa, sekä itse tapaustutkimuksen käsittelyyn.
Tutkimus osoitti, että saduille on yhä opetuksessa kysyntää ja oma paikkansa. Oppilaiden mukaan satujen käyttö tunnilla oli kivaa, innostavaa ja mukavaa vaihtelua. Sadut koettiin yleisesti ottaen erittäin positiivisena asiana. Eniten oppilaat kokivat oppineensa sanastoa sekä luetun- ja kuullunymmärtämistä. Satujen mahdollisuudet opetuksessa ovat lähes rajattomat. Lisätutkimus on silti tarpeen, että voisimme saada selville, millainen satujen inspiroiva materiaali olisi parasta vieraiden kielten opetuksessa ja millaisia eri tehtävätyyppejä oppilailla täten tulisi aiheeseen liittyen teetättää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
Virkkala, Juulia (2023)Monikulttuurisessa maailmassa ymmärrys ja arvostus eri kulttuureita kohtaan on tärkeä taito, johon myös kouluissa tulisi kiinnittää huomiota. Usein vieraan kielen opetuksen tavoitteena nähdään kyky kommunikoida, mutta on ... -
Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
Murto, Vilma (2022)Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sitä, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymmärtämään ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut tärkeä ... -
Analyse d’un roman simplifié pour l’enseignement du français langue étrangère : l’exemple du Naïf aux quarante enfants de Paul Guth
Kinnunen, Kati (2011)Monet meistä haluaisivat lukea vieraskielistä kirjallisuutta, joka on kirjoitettu alkuperäisellä kielellä. Riittämätön kielitaito on kuitenkin usein esteenä lukukokemuksen toteutumiselle. Kirjasarja Facile à lire on tehnyt ... -
Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
Mäkinen, Sanni (2023)Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien elämään ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien välttämiseksi ja pandemian laajenemisen ehkäisemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sekä oppilaat ... -
La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
Kuhna, Roosa (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.