dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Turunen, Aaro | |
dc.date.accessioned | 2023-05-02T06:35:47Z | |
dc.date.available | 2023-05-02T06:35:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86704 | |
dc.description.abstract | Tulevien vuosien aikana pelillistäminen tulee lisääntymään etenkin kielten oppiaineissa. Pelillistäminen tarjoaa uuden ja luovan tavan opetella kieliä ja sen hyödyt ovat kattavia. Sen on todettu esimerkiksi lisäävän opiskelijan motivaatiota. Aihetta on tutkittu, mutta tulevaisuudessa lisää tutkimusta tullaan tarvitsemaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä Suomen lukion englannin opettajat ovat pelillistämisestä, ja kuinka he hyödyntävät sitä oppitunneilla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sisällön analyysin keinoin.
Tulokset osoittavat pelillistämisen olevan hyödyllistä ja sen koetaan myös nostavan motivaatiota. Opiskelijoiden motivaation todetaan kohentuvan, kun he pääsevät esimerkiksi kilpailemaan toisiaan vastaan. Negatiivisena pidettiin kuitenkin sitä, että pelillistäminen ei tarjoa työkaluja autenttiselle oppimiselle. Tämän lisäksi huomautettiin, että digitaaliset työkalut rakentavat muureja oppilaan ja opettajan väliin. Tutkimuksessa saatiin myös selville, että opettajat hyödyntävät toisinaan mieluummin fyysistä opetusmateriaalia. Haastateltavat totesivat kuitenkin lopussa, että tulevaisuudessa pelillistämistä tullaan hyödyntämään enemmän. Opettajat käyttivät perinteistä Kahoottia, mutta myös sovelluksia kuten Gimkit ja Quizzes. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä tutkimalla suuremmalla skaalalla, mitä mieltä opettajat ovat aiheesta tai tutkimalla tarkemmin pelillistämisen mahdollisia haittavaikutuksia. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | engagement | |
dc.subject.other | game-based learning | |
dc.title | Gamification in language learning : Teachers´ perspectives | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305022799 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | gamification | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | motivation (mental objects) | |
dc.subject.yso | educational games | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | games | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |