Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmiö, ja pelien vaikutus on väistämättä levinnyt kieltenopetukseen. Tämä koskee myös varhaista kieltenopetusta (iät 6-9), jonka piirissä pelit ja leikit ovat tärkeimpien opetusmetodien joukossa. Varhainen kieltenopetus on kokenut yhden opetuskentän suurimmista muutoksista viimeisen vuosikymmenen aikana, kun Sipilän hallituksen lanseeraaman kärkihankkeen myötä A1-kielen opetus siirtyi alkamaan jo perusopetuksen ensimmäisellä vuosiluokalla. Varhaisen kielenopetuksen opettajilla on suuri vastuu opetuksen suunnittelussa, ja suunnitteluprosessissa myös digitaalisten pelien opetuskäyttö on tärkeä valinta. Tämä pro gradu - tutkielma kysyykin, miten digitaalisia pelejä käytetään varhennetussa kieltenopetuksessa, mitkä ovat niiden hyödyt opettajien näkökulmasta, ja mitä haasteita opettajat näkevät niiden käytössä. Tutkimuksen teoreettinen tausta on kaksijakoinen: ensimmäisenä tarkastellaan pelien käyttöä opetuksessa, sen aiemmin tunnistettuja hyötyjä sekä opettajien näkemyksiä aiheesta, jonka jälkeen varhennetun kielenopetuksen luonteeseen, opettajiin ja metodeihin tutustutaan tarkemmin.
Aihetta tarkasteltiin kyselytutkimuksen keinoin. Varhennetun kieltenopetuksen kärkihankkeen osana toimivien projektien opettajilta kysyttiin tutkimuksessa digitaalisten pelien käyttötavoista opetuksessa, heidän näkemyksistään niiden hyödyistä sekä mahdollisista haasteista. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevan sisällönanalyysin keinoin.
Noin puolet opettajista käytti digitaalisia pelejä omassa varhaisessa kieltenopetuksessaan. Pelejä käytettiin erityisesti toistoon, oppilaiden motivointiin sekä opittavan asian eriyttämiseen. Opettajien näkemyksen mukaan digitaalisten pelien suurimmat hyödyt olivat pelien tuoma vaihtelu opetusmetodeihin, niiden synnyttämä innostus ja hauskuus oppimiseen sekä oppilaiden kokema motivaatio. Tärkeimpiä haasteita pelien käytössä oli sopivien pelien puute sekä tieto niiden käytöstä, opettajien saatavilla oleva riittämätön määrä digitaalisia laitteita sekä rajatun opetusajan tuomat haasteet.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi pelipohjaisen pedagogiikan sekä oppimispelien suunnittelussa. Tuloksista käy ilmi, että varhennetun kielenopetuksen opettajakunta kaipaa lisää koulutusta digitaalisten pelien tehokkaaseen käyttöön sekä lisää resursseja digitaalisen teknologian hyödyntämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
Teachers’ perceptions of early foreign language learning
Iso-Rautio, Valtteri (2020)Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
Task-based language teaching and student well-being during distance learning
Seppälä, Emmi (2021)Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta ... -
Immersive virtual reality for language education : examining teacher perspectives and implementation ideas for university foreign language learning environments
De Sanctis, Francesca (2024)Virtual reality (VR) has shown potential as a tool for improving the quality of language education (LE). High-immersion VR (iVR) in particular has emerged as promising for its affordance of authentically recreating real-life ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.