University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom

Thumbnail
View/Open
309.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hemminki, Aleksi
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Videopelien pelaamisen kasvu on ollut viime vuosina räjähdysmäistä ja sen suosio kasvaa edelleen. Pelaaminen onkin sukupuoleen tai ikään katsomatta yksi suosituimmista ajanviettotavoista, ja se on noussut vahvasti perinteisen viihteen, kuten elokuvien, rinnalle. Pelit tarjoavat mahdollisuuden oppia vierasta kieltä oppilaille tutulla ja luonnollisella tavalla. Pelitutkimus on alana suhteellisen tuore, joten uusien tutkimusten tekeminen on tärkeää, jotta ymmärretään pelien hyöty mm. kielen oppimisessa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien asenteita ja kokemuksia videopelien käytöstä osana kielten opetusta. Samalla pyritään kartoittamaan peliopetuksen nykytilaa Suomessa ja havaitsemaan sen hyötyjä sekä haittoja. Tutkimus toteutettiin haastatteluin, joihin osallistuneet kaksi opettajaa työskentelevät Keski-Suomessa sekä yläkoulussa, että lukiossa. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksesta käy ilmi, että opettajat käyttävät pelejä säännöllisesti osana opetusta, sillä niiden on havaittu motivoivan sekä auttavan oppilaita keskittymään. Varsinkin pojat hyötyvät peliopetuksesta, sillä sen on havaittu parantavan heidän oppimistuloksiaan. Opetuksessa käytetyt oppimispelit ovat kuitenkin yksinkertaisia verrattuna oppilaiden vapaa-ajalla pelaamiin peleihin, mikä vähentää oppilaiden kiinnostusta oppimispelejä kohtaan. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että uudella opetussuunnitelmalla ei ollut vaikutusta pelien käyttöön opetuksessa, vaan uusia metodeja, kuten pelejä, on otettu käyttöön opetuksessa jo aikaisemmin. Jatkossa tutkimusta voisi laajentaa koskemaan koko Suomea, ja haastatella useita eri opettajia yleistettävämpien tutkimustulosten saamiseksi. Jatkotutkimus voitaisiin toteuttaa myös kvantitatiivisin menetelmin, jolloin saataisiin kattava tilastollinen kuva peleistä kielenoppimisen välineenä. ...
Keywords
game-enhanced learning kieltenopetus kielen oppiminen pelillistäminen pelit videopelit oppimispelit language teaching language learning gamification games video games educational games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152574

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4011]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers 

    Kähärä, Topias (2020)
    Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmiö, ja pelien vaikutus on väistämättä levinnyt kieltenopetukseen. Tämä koskee myös varhaista kieltenopetusta (iät 6-9), jonka piirissä pelit ja leikit ovat ...
  • Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences 

    Kärjä, Essi (2020)
    Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...
  • Opetuspelit aikuisten kielenopetuksessa : hyödyt ja haasteet 

    Pietilä, Tiia (2020)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan opetuspelien käytön hyötyjä ja haasteita aikuisille suunnatussa kielenopetuksessa. Opetuspelit ovat pelejä jotka on kehitetty opettamaan pelaajalle jotain, eli niillä on pedagoginen tarkoitus. ...
  • Finnish young adults’ views about the possibilities to utilize video games in English learning in the classroom 

    Räsänen, Janne (2019)
    Videopelien hyödyntäminen opetuskäytössä on yksi näkyvimmistä tuoreista tutkimusaiheista viime vuosina. Tämä tutkimus keskittyy videopelien mahdollisuuksiin englannin opetuksessa, painottaen motivaation ja autenttisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre