'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Videopelien pelaamisen kasvu on ollut viime vuosina räjähdysmäistä ja sen suosio kasvaa edelleen. Pelaaminen onkin sukupuoleen tai ikään katsomatta yksi suosituimmista ajanviettotavoista, ja se on noussut vahvasti perinteisen viihteen, kuten elokuvien, rinnalle. Pelit tarjoavat mahdollisuuden oppia vierasta kieltä oppilaille tutulla ja luonnollisella tavalla. Pelitutkimus on alana suhteellisen tuore, joten uusien tutkimusten tekeminen on tärkeää, jotta ymmärretään pelien hyöty mm. kielen oppimisessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien asenteita ja kokemuksia videopelien käytöstä osana kielten opetusta. Samalla pyritään kartoittamaan peliopetuksen nykytilaa Suomessa ja havaitsemaan sen hyötyjä sekä haittoja. Tutkimus toteutettiin haastatteluin, joihin osallistuneet kaksi opettajaa työskentelevät Keski-Suomessa sekä yläkoulussa, että lukiossa. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimuksesta käy ilmi, että opettajat käyttävät pelejä säännöllisesti osana opetusta, sillä niiden on havaittu motivoivan sekä auttavan oppilaita keskittymään. Varsinkin pojat hyötyvät peliopetuksesta, sillä sen on havaittu parantavan heidän oppimistuloksiaan. Opetuksessa käytetyt oppimispelit ovat kuitenkin yksinkertaisia verrattuna oppilaiden vapaa-ajalla pelaamiin peleihin, mikä vähentää oppilaiden kiinnostusta oppimispelejä kohtaan. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että uudella opetussuunnitelmalla ei ollut vaikutusta pelien käyttöön opetuksessa, vaan uusia metodeja, kuten pelejä, on otettu käyttöön opetuksessa jo aikaisemmin. Jatkossa tutkimusta voisi laajentaa koskemaan koko Suomea, ja haastatella useita eri opettajia yleistettävämpien tutkimustulosten saamiseksi. Jatkotutkimus voitaisiin toteuttaa myös kvantitatiivisin menetelmin, jolloin saataisiin kattava tilastollinen kuva peleistä kielenoppimisen välineenä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
Tauriainen, Emilia (2022)Sekä opettajien ja oppilaiden mielipiteisiin liittyen videopeleihin ja kielen oppimiseen on jo tällä varsin nuorella tutkimusalalla keskitytty, joten tämä tutkimus pyrkii saamaan tulevien opettajien äänen tulla kuuluksi. ... -
Gamification in language learning : Teachers´ perspectives
Turunen, Aaro (2023)Tulevien vuosien aikana pelillistäminen tulee lisääntymään etenkin kielten oppiaineissa. Pelillistäminen tarjoaa uuden ja luovan tavan opetella kieliä ja sen hyödyt ovat kattavia. Sen on todettu esimerkiksi lisäävän ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
Kähärä, Topias (2020)Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmiö, ja pelien vaikutus on väistämättä levinnyt kieltenopetukseen. Tämä koskee myös varhaista kieltenopetusta (iät 6-9), jonka piirissä pelit ja leikit ovat ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...