Gamification in language learning : Teachers´ perspectives
Tulevien vuosien aikana pelillistäminen tulee lisääntymään etenkin kielten oppiaineissa. Pelillistäminen tarjoaa uuden ja luovan tavan opetella kieliä ja sen hyödyt ovat kattavia. Sen on todettu esimerkiksi lisäävän opiskelijan motivaatiota. Aihetta on tutkittu, mutta tulevaisuudessa lisää tutkimusta tullaan tarvitsemaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä Suomen lukion englannin opettajat ovat pelillistämisestä, ja kuinka he hyödyntävät sitä oppitunneilla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sisällön analyysin keinoin.
Tulokset osoittavat pelillistämisen olevan hyödyllistä ja sen koetaan myös nostavan motivaatiota. Opiskelijoiden motivaation todetaan kohentuvan, kun he pääsevät esimerkiksi kilpailemaan toisiaan vastaan. Negatiivisena pidettiin kuitenkin sitä, että pelillistäminen ei tarjoa työkaluja autenttiselle oppimiselle. Tämän lisäksi huomautettiin, että digitaaliset työkalut rakentavat muureja oppilaan ja opettajan väliin. Tutkimuksessa saatiin myös selville, että opettajat hyödyntävät toisinaan mieluummin fyysistä opetusmateriaalia. Haastateltavat totesivat kuitenkin lopussa, että tulevaisuudessa pelillistämistä tullaan hyödyntämään enemmän. Opettajat käyttivät perinteistä Kahoottia, mutta myös sovelluksia kuten Gimkit ja Quizzes. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä tutkimalla suuremmalla skaalalla, mitä mieltä opettajat ovat aiheesta tai tutkimalla tarkemmin pelillistämisen mahdollisia haittavaikutuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The experienced effects of non-educational digital games on English language learning motivation
Juvonen, Veera (2019)Pelien vaikutus kielten opettamisessa ja oppimisessa on kasvanut tutkimuskohteena nopeasti viime vuosina. Viihteellisen luonteensa vuoksi pelaaminen on kuitenkin usein leimattu oppimista haittaavana tekijänä, mutta pelien ... -
What motivates Finnish and South Korean students to study English?
Heikka, Erika (2019)Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä ... -
Finnish young adults’ views about the possibilities to utilize video games in English learning in the classroom
Räsänen, Janne (2019)Videopelien hyödyntäminen opetuskäytössä on yksi näkyvimmistä tuoreista tutkimusaiheista viime vuosina. Tämä tutkimus keskittyy videopelien mahdollisuuksiin englannin opetuksessa, painottaen motivaation ja autenttisen ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT
Juvonen, Veera (2022)Erilaisten pelien käyttö opetuksessa eri koulutusasteilla on lisääntynyt viime vuosien aikana. Pelien tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista esimerkiksi kieltenopetuksen monipuolistamisessa on tehty useita eri tutkimuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.