University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

The experienced effects of non-educational digital games on English language learning motivation

Thumbnail
View/Open
579.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Juvonen, Veera
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Pelien vaikutus kielten opettamisessa ja oppimisessa on kasvanut tutkimuskohteena nopeasti viime vuosina. Viihteellisen luonteensa vuoksi pelaaminen on kuitenkin usein leimattu oppimista haittaavana tekijänä, mutta pelien suuri potentiaali erityisesti kielten oppimisessa on onnistuttu todistamaan useiden tutkimusten avulla. Koulumaailmassa pelien käyttö on lisääntynyt, mutta opetuksessa käytettävät pelit ovat usein yksinomaan pedagogisiin tarkoituksiin kehitettyjä. Ei-opetuksellisten pelien mahdolliset positiiviset vaikutukset oppimiseen ja oppimismotivaatioon ovat olleet useiden tutkimusten kohteena viime vuosina, ja erilaisia tapoja käyttää ei-opetuksellisia digitaalisia pelejä opetuksessa on kehitetty. Monien pelien vuorovaikutteinen luonne on havaittu suurella todennäköisyydellä toimivaksi tavaksi kasvattaa oppimismotivaatiota sekä puhutun kielen vapaata tuottamista oppitunneilla ja niiden ulkopuolella. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli saada selville ja tuloksien kautta vahvistaa sitä ajatusta, että ei-opetuksellisilla peleillä on vahvat mahdollisuudet vaikuttaa oppijan opiskelu- ja oppimismotivaatioon positiivisesti ja että pelit voivat vaikuttaa myönteisesti oppijan asenteisiin englannin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ei-opetuksellisten pelien pelaaminen on positiivisesti vaikuttanut tutkimukseen osallistuneista oppilaista enemmistön englannin kielen opiskelumotivaatioon sekä asenteisiin itse kieltä sekä sen oppimista kohtaan. Myös pelien käyttöön englannin kielen opetuksessa suhtauduttiin myönteisesti. ...
Keywords
SLA language learning motivation non-educational digital games pelillistäminen kyselytutkimus motivaatio digitaaliset pelit pelit kielen oppiminen pelisuunnittelu gamification questionnaire survey motivation (mental objects) digital games games language learning game design
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912185374

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT 

    Juvonen, Veera (2022)
    Erilaisten pelien käyttö opetuksessa eri koulutusasteilla on lisääntynyt viime vuosien aikana. Pelien tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista esimerkiksi kieltenopetuksen monipuolistamisessa on tehty useita eri tutkimuksia ...
  • What motivates Finnish and South Korean students to study English? 

    Heikka, Erika (2019)
    Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä ...
  • "I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English 

    Huovinen, Aino (2019)
    Motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti kielitieteen kentällä vuosikymmeniä. Motivaatio itsessään on melko abstrakti käsite, ja sen määrittely onkin ollut tutkijoille haastavaa. Motivaation tutkimuksen ...
  • Finnish young adults’ views about the possibilities to utilize video games in English learning in the classroom 

    Räsänen, Janne (2019)
    Videopelien hyödyntäminen opetuskäytössä on yksi näkyvimmistä tuoreista tutkimusaiheista viime vuosina. Tämä tutkimus keskittyy videopelien mahdollisuuksiin englannin opetuksessa, painottaen motivaation ja autenttisen ...
  • In order to enable meaningful playing : how to support player's learning through digital game narrative design 

    Äyrämö, Sanna-Mari (University of Jyväskylä, 2017)
    The main research problem of this constructive study is, how player’s learning during game playing can be supported through game narrative design. When the solutions are searched within narrative theories, modern game ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre