dc.contributor.advisor | Viholainen, Helena | |
dc.contributor.author | Erkkilä, Kaisla | |
dc.date.accessioned | 2023-04-24T05:49:05Z | |
dc.date.available | 2023-04-24T05:49:05Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86524 | |
dc.description.abstract | Suomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entistä enemmän kiinnittämään huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan lähestyä esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien näkökulmasta. Tässä pro gradu- tutkimuksessa tutkittiin käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteyttä interventiosta hyötymiseen matematiikan yhteenlaskuissa hitaiden laskijoiden osalta.
Tutkimus on osa Niilo Mäki -Instituutin ja Jyväskylän yliopiston Minäpystyvyys ja oppimisvaikeus interventiot hanketta. Aineisto on kerätty vuosina 2013–2014 Keski- ja Itä-Suomen alueelta. Tutkimuksen aineisto koostui 3.–4. luokan hitaiksi laskijoiksi tunnistetuista 50 oppilaasta. Aineiston analyysissä käytettiin hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä.
Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet olivat yhteydessä laskusujuvuuden tuen hyötymisestä 3.–4. luokan hitailla laskijoilla. Vahvuuksien omavaikutuksia tarkasteltaessa havaittiin, että ainoastaan vahvuus perheenjäsenenä ja tunne-elämässä olivat yhteydessä matematiikan yhteenlaskusujuvuuden tuesta hyötymiseen. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että myös interventiostatus, eli saiko oppilas ainoastaan taitoharjoitteluun vai taitoharjoitteluun ja minäpystyvyyteen kohdentuvaa interventiota, oli yhteydessä tuesta hyötymiseen.
Tämän tutkimuksen valoissa vahvuuksien vaikutukset interventioista hyötymiseen ovat moninaiset. Vahvuudet näyttivät olevan yhteydessä interventiosta hyötymiseen yleisesti. Tarkasteltaessa vahvuuksien omavaikutuksia havaittiin kuitenkin eroavaisuuksia eri vahvuuksien vaikutuksissa. Osa vahvuuksista ei ole yhteydessä lainkaan interventiosta hyötymiseen. Lisäksi vahvuuksien vaikutukset eivät olleet aina positiivisia. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202304242638 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |