University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kiinnostuksen ja laskusujuvuuden välinen yhteys

Thumbnail
View/Open
423.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tikkanen, Juhana
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tikkanen, Juhana. 2017. Kiinnostuksen ja matematiikan taitojen välinen yh- teys. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasva- tustieteen laitos. 31 sivua. Tämä tutkimus käsittelee kiinnostuksen ja laskusujuvuuden välistä yhteyttä. Kiinnostus on jaettu kahteen osaan, matematiikkaan liittyvään kiinnostukseen sekä yleiseen oppiaineisiin liittyvään kiinnostukseen. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, minkä verran kiinnostus selittää peruslaskutaidon sujuvuutta ja sen ke- hitystä. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki -instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot –hanketta. Hanke toteutettiin vuosien 2013-2014 aikana Keski- ja Itä-Suomen alueilla. Siihen osallistui noin 1300 2.-5. –luokkalaista koululaista. Hankkeen päätavoitteena oli tutkia minäpystyvyyteen kohdistuvien interventioiden vaikutusta lukutaidon ja matematiikan taitojen sujuvuuteen. Tässä gradu-tutkielmassa selvitettiin kiin- nostuksen yhteyttä laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen. Aluksi tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimella yhteyttä kiinnostuksen mittareiden sekä lasku- sujuvuuden tason ja kehityksen välillä. Lisäksi selvitettiin matematiikan kiinnos- tuksen yhteyttä laskusujuvuuden kehitykseen, kun yleinen oppiainekiinnostus oli kontrolloitu. Tutkimuksen tulosten perusteella kiinnostuksella ei ollut merkittävää yh- teyttä laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen. Kumpikaan kiinnostuksen tyyppi ei selittänyt matematiikan taitoja tai kehitystä, eikä myöskään matematiikan kiin- nostus selittänyt laskusujuvuuden kehitystä yleisen oppianekiinnostuksen ol- lessa kontrolloitu. Sukupuolten ja luokka-asteiden välillä ei myöskään ollut eroja kiinnostuksen ja laskusujuvuuden yhteydessä. Tutkimuksen perusteella on hankala arvioida laajasti kiinnostuksen vaiku- tusta laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen. Aiemman tutkimuksen perusteella oli odotettavaa, että kiinnostus on positiivisesti yhteydessä matematiikan taitoihin, mutta näin ei tässä tutkimuksessa ollutkaan. Matematiikan taitojen osalta olen- naista on se, voidaanko matematiikan taitoja mitata pelkästään yhteen –ja vähen- nyslaskuilla, vai kehittääkö kiinnostus enemmänkin muita matemaattisia taitoja, kuten ongelmanratkaisua. Kiinnostuksen voisi ajatella esimerkiksi kannustavan ongelmanratkaisuun ja matematiikan sujuvaan hyödyntämiseen omassa elä- mässä. Jatkotutkimusta aiheeseen tarvittaisiin, jotta lisätietoa kiinnostuksen vai- kutuksesta. Tämä tulos haastaa edellisiä tutkimuksia, koska se on ristiriidassa joidenkin aikaisempien tulosten kanssa. ...
Keywords
Kiinnostus matemaattinen kiinnostus yleinen oppiainekiinnostus peruslaskutaito peruslaskutaidon kehitys. kiinnostus matematiikka oppiaineet matemaattiset taidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704111963

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21173]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre