Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
© The Author(s)
Suomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entistä enemmän kiinnittämään huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan lähestyä esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien näkökulmasta. Tässä pro gradu- tutkimuksessa tutkittiin käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteyttä interventiosta hyötymiseen matematiikan yhteenlaskuissa hitaiden laskijoiden osalta.
Tutkimus on osa Niilo Mäki -Instituutin ja Jyväskylän yliopiston Minäpystyvyys ja oppimisvaikeus interventiot hanketta. Aineisto on kerätty vuosina 2013–2014 Keski- ja Itä-Suomen alueelta. Tutkimuksen aineisto koostui 3.–4. luokan hitaiksi laskijoiksi tunnistetuista 50 oppilaasta. Aineiston analyysissä käytettiin hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä.
Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet olivat yhteydessä laskusujuvuuden tuen hyötymisestä 3.–4. luokan hitailla laskijoilla. Vahvuuksien omavaikutuksia tarkasteltaessa havaittiin, että ainoastaan vahvuus perheenjäsenenä ja tunne-elämässä olivat yhteydessä matematiikan yhteenlaskusujuvuuden tuesta hyötymiseen. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että myös interventiostatus, eli saiko oppilas ainoastaan taitoharjoitteluun vai taitoharjoitteluun ja minäpystyvyyteen kohdentuvaa interventiota, oli yhteydessä tuesta hyötymiseen.
Tämän tutkimuksen valoissa vahvuuksien vaikutukset interventioista hyötymiseen ovat moninaiset. Vahvuudet näyttivät olevan yhteydessä interventiosta hyötymiseen yleisesti. Tarkasteltaessa vahvuuksien omavaikutuksia havaittiin kuitenkin eroavaisuuksia eri vahvuuksien vaikutuksissa. Osa vahvuuksista ei ole yhteydessä lainkaan interventiosta hyötymiseen. Lisäksi vahvuuksien vaikutukset eivät olleet aina positiivisia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
Ikonen-Luoma-aho, Aino (2022)Matematiikka-ahdistukseen liittyvä interventiotutkimus on ollut vähäistä, eikä vahvaan näyttöön perustuvia tuen keinoja ole ollut juurikaan tarjolla. Matematiikan suoriutumista näyttävät ennustavan matematiikka-ahdistus ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ... -
Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
Aatola, Eira (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden kielellisen osataidon, no-pean sarjallisen nimeämisen yhteyttä laskusujuvuuteen hitailla laskijoilla. Tar-kastelun kohteena oli selvittää, missä määrin hitailla laskijoilla ... -
Kykyuskomusten yhteys laskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen 2–5. luokkalaisilla hitailla laskijoilla
Pulkkinen, Emma (2024)Tässä tutkimuksessa selvittiin kykyuskomusten yhteyttä yhteenlaskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen hitailla laskijoilla. Aiemmissa tutkimuksissa kykyuskomusten on todettu olevan yhteydessä akateemiseen suoriutumiseen. ... -
Kiinnostuksen ja laskusujuvuuden välinen yhteys
Tikkanen, Juhana (2017)Tikkanen, Juhana. 2017. Kiinnostuksen ja matematiikan taitojen välinen yh- teys. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasva- tustieteen laitos. 31 sivua. Tämä tutkimus käsittelee kiinnostuksen ...