Show simple item record

dc.contributor.advisorViholainen, Helena
dc.contributor.authorErkkilä, Kaisla
dc.date.accessioned2023-04-24T05:49:05Z
dc.date.available2023-04-24T05:49:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86524
dc.description.abstractSuomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entistä enemmän kiinnittämään huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan lähestyä esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien näkökulmasta. Tässä pro gradu- tutkimuksessa tutkittiin käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteyttä interventiosta hyötymiseen matematiikan yhteenlaskuissa hitaiden laskijoiden osalta. Tutkimus on osa Niilo Mäki -Instituutin ja Jyväskylän yliopiston Minäpystyvyys ja oppimisvaikeus interventiot hanketta. Aineisto on kerätty vuosina 2013–2014 Keski- ja Itä-Suomen alueelta. Tutkimuksen aineisto koostui 3.–4. luokan hitaiksi laskijoiksi tunnistetuista 50 oppilaasta. Aineiston analyysissä käytettiin hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet olivat yhteydessä laskusujuvuuden tuen hyötymisestä 3.–4. luokan hitailla laskijoilla. Vahvuuksien omavaikutuksia tarkasteltaessa havaittiin, että ainoastaan vahvuus perheenjäsenenä ja tunne-elämässä olivat yhteydessä matematiikan yhteenlaskusujuvuuden tuesta hyötymiseen. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että myös interventiostatus, eli saiko oppilas ainoastaan taitoharjoitteluun vai taitoharjoitteluun ja minäpystyvyyteen kohdentuvaa interventiota, oli yhteydessä tuesta hyötymiseen. Tämän tutkimuksen valoissa vahvuuksien vaikutukset interventioista hyötymiseen ovat moninaiset. Vahvuudet näyttivät olevan yhteydessä interventiosta hyötymiseen yleisesti. Tarkasteltaessa vahvuuksien omavaikutuksia havaittiin kuitenkin eroavaisuuksia eri vahvuuksien vaikutuksissa. Osa vahvuuksista ei ole yhteydessä lainkaan interventiosta hyötymiseen. Lisäksi vahvuuksien vaikutukset eivät olleet aina positiivisia.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKäyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304242638
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright