Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTyrväinen, Olli
dc.contributor.authorKauppinen, Jussi
dc.date.accessioned2023-04-20T11:42:39Z
dc.date.available2023-04-20T11:42:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86481
dc.description.abstractRuokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalvelut ovat yleistyneet varsinkin vuoden 2020 koronakriisin aikana ja edelleen sen jälkeen. Palveluntarjoajia on Suomen markkinalla jo useita ja kukin toteuttaa näitä palveluita hiukan omalla tavallaan. Tämä tutkimus tarkastelee kuluttajien hedonisten motivaatioiden, ajan säästämisen ja rahan säästämisen motivaatioiden sekä aikaisempien kokemuksien vaikutusta kulutta jien kokemiin kätevyysmotivaatioihin sekä pidempiin käytön jälkeisiin hyötyihin. Lisäksi selvitetään näiden vaikutus asenteisiin sekä lopulta asenteiden ja motivaatioiden vaikutus käyttäytymiseen ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluja kohtaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisin menetelmin verkkopohjaisella kyselylomakkeella ja kerätty aineisto analysoitiin kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen. Analysoidun aineiston perusteella muodostettiin sekä mittausmalli ja rakenneyhtälömalli, jonka avulla aikaisemman tutkimuksen ja kirjallisuuden perusteella muodostettuja hypoteeseja testattiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluiden käyttämisen kontekstissa tärkeitä tekijöitä ovat palveluiden helppo käyttöönotto, nopeus ja vaivattomuus sekä positiiviset aikaisemmat kokemukset vastaavista palveluista. Jatkossa aihetta tulisi tutkia suuremmalla otoskoolla ja mahdollisesti rajata vastaajat tietyn palvelun käyttäjäkuntaan sekä vertailla jo palvelua käyttävien kuluttajien motivaatioita sekä asenteita sellaisiin kuluttajiin, jotka eivät vielä kyseisiä palveluita käytä.fi
dc.format.extent52
dc.language.isofi
dc.subject.otherkotiinkuljetuspalvelut
dc.titleKuluttajan motivaatioiden ja asenteiden vaikutus ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluiden käyttöön
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304202596
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoelintarvikeliikkeet
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysokvantitatiivinen tutkimus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot