Kuluttajan motivaatioiden ja asenteiden vaikutus ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluiden käyttöön
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalvelut ovat yleistyneet varsinkin vuoden 2020
koronakriisin aikana ja edelleen sen jälkeen. Palveluntarjoajia on Suomen markkinalla
jo useita ja kukin toteuttaa näitä palveluita hiukan omalla tavallaan.
Tämä tutkimus tarkastelee kuluttajien hedonisten motivaatioiden, ajan säästämisen ja
rahan säästämisen motivaatioiden sekä aikaisempien kokemuksien vaikutusta kulutta jien kokemiin kätevyysmotivaatioihin sekä pidempiin käytön jälkeisiin hyötyihin. Lisäksi selvitetään näiden vaikutus asenteisiin sekä lopulta asenteiden ja motivaatioiden
vaikutus käyttäytymiseen ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluja kohtaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisin menetelmin verkkopohjaisella kyselylomakkeella ja kerätty aineisto analysoitiin kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen.
Analysoidun aineiston perusteella muodostettiin sekä mittausmalli ja rakenneyhtälömalli, jonka avulla aikaisemman tutkimuksen ja kirjallisuuden perusteella muodostettuja hypoteeseja testattiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluiden käyttämisen kontekstissa tärkeitä tekijöitä ovat palveluiden helppo käyttöönotto,
nopeus ja vaivattomuus sekä positiiviset aikaisemmat kokemukset vastaavista palveluista.
Jatkossa aihetta tulisi tutkia suuremmalla otoskoolla ja mahdollisesti rajata vastaajat
tietyn palvelun käyttäjäkuntaan sekä vertailla jo palvelua käyttävien kuluttajien motivaatioita sekä asenteita sellaisiin kuluttajiin, jotka eivät vielä kyseisiä palveluita käytä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa
Varjus, Viivi (2023)Asiakasdatan keräämisestä ja sen hyödyntämisestä, sekä arvon tuottamisesta asiakkaalle personoinnin avulla on tullut yrityksille elintärkeää. Personoinnin avulla yritys pystyy räätälöimään tarjoaman yksittäiselle kuluttajalle ... -
Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Kokko, Iida (2018)Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ... -
Hinnoittelun psykologia: ysiysi-hinnat vs. tasahinnat : hintapäätteiden vaikutus kuluttajan hintakäsityksen ja ostoaikomuksen muodostumiseen arkisissa ostopäätöstilanteissa
Martikainen, Kalle (2018)Hinnalla on moniulotteinen merkitys kuluttajien arkipäivän elämässä. Yritykselle hinta on yksi markkinoinnin kilpailukeinoista, jolla se voi vaikuttaa kannattavuuteensa ja asiakkaiden ostoaikomuksiin. Tämän tutkimuksen ... -
Consumer behavior in digital era : general aspects and findings of empirical studies on digital music with a retrospective discussion
Halttunen, Veikko (University of Jyväskylä, 2016) -
Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
Huovila, Julia (2021)Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.