Hinnoittelun psykologia: ysiysi-hinnat vs. tasahinnat : hintapäätteiden vaikutus kuluttajan hintakäsityksen ja ostoaikomuksen muodostumiseen arkisissa ostopäätöstilanteissa
Hinnalla on moniulotteinen merkitys kuluttajien arkipäivän elämässä. Yritykselle hinta on yksi markkinoinnin kilpailukeinoista, jolla se voi vaikuttaa kannattavuuteensa ja asiakkaiden ostoaikomuksiin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajat kokevat tasahinnat ja ysiysi-hinnat ja miten suuri vaikutus hinnan koetulla mukavuudella sekä ostotapahtuman koetulla mukavuudella on ostoaikomukseen. Lisäksi haluttiin selvittää miten hinnan välittämä laatumielikuva ja hinnan houkuttelevuus vaikuttavat kuluttajan ostoaikomukseen kahden erityyppisen ja -hintaisen tuotteen ostopäätöstilanteessa. Tuotteiksi valikoituivat pölynimuri ja noutokahvi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin ja Webropol-kyselytyökalun avulla saatiin yhteensä 66 vastausta. Dataa analysoitiin ensin SPSS-ohjelmalla, jonka jälkeen SmartPLS-ohjelmalla tehtiin rakenneyhtälömallit ja hypoteesien testaukset.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että hinnan houkuttelevuudella suhteessa omaan sisäiseen referenssihintaan on selkeä positiivinen ja tilastollisesti merkitsevä suhde ostoaikomukseen. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että tuotteella ja ostotilanteella on vaikutusta kuluttajan kokemaan tulkintaan eri hinnanpäätteiden välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
Huovila, Julia (2021)Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, ... -
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ... -
Kohdistetun mainonnan vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen
Aunttila, Jere (2024)Tämä tutkimus tutkii kohdennettua mainontaa ja sen vaikutuksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Ne ovat tärkeitä ja ajankohtaisia aiheita, ja siksi niitä tulee tutkia syvemmin. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa kuluttajia ... -
Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus
Metsälä, Lari (2019)Tuottojohtaminen on hinnoittelun ja kapasiteetinhallinnan strategia, joka pyrkii tuoton maksimointiin myyntiprosessissa, jonka ominaispiirteitä ovat rajattu kapasiteetti, satunnaisesti vaihtuva kysyntä ja tietty aikaväli, ... -
Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Kokko, Iida (2018)Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.