Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa
Asiakasdatan keräämisestä ja sen hyödyntämisestä, sekä arvon tuottamisesta asiakkaalle personoinnin avulla on tullut yrityksille elintärkeää. Personoinnin avulla yritys pystyy räätälöimään tarjoaman yksittäiselle kuluttajalle mieluisaksi, mikä helpottaa ja
nopeuttaa kuluttajan ostoprosessia. Tekoälyyn pohjautuvien järjestelmien käytön suosio personoinnin apuna on kasvanut merkittävästi verkkokauppaympäristössä, sillä tekoäly
on mullistanut tavan, jolla tietoja käsitellään. Saavuttaakseen personoinnin hyödyt, kuluttajan tulee jakaa itsestään tietoja yritykselle. Tämä voi aiheuttaa kuluttajissa yksityisyyden
huolta ja epävarmuutta, onko henkilökohtaisten tietojen paljastaminen siitä saatavien hyötyjen arvoista. Tutkimus kuluttajien suhtautumisesta AI-teknologioihin ja niiden vaikutuksesta kuluttajan käyttäytymiseen verkkokaupassa on kuitenkin puutteellista.
Tämän tutkimus selittää sosiaalisen vaihtoteorian näkökulmasta mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan halukkuuteen käyttää AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa ja aikomukseen jakaa itsestään tietoja niiden avulla personointia varten. Tutkimus
toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella, jonka analyysissa hyödynnettiin IBM SPSS ja SmartPLS 4.0 järjestelmiä. Hypoteesit testattiin PLS-SEM rakenneyhtälömallinnuksen avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan osoittaa, että AI-pohjaisten personointijärjestelmien koettu hyöty vaikuttaa merkittävästi kuluttajan aikomukseen käyttää ja jakaa tietoja itsestään näiden teknologioiden avulla. Hyötyjen vaikutus kuluttajan aikomukseen on
merkittävää etenkin kuluttajilla, jotka eivät ole aiemmin käyttäneet AI-pohjaisia personointijärjestelmiä. Lisäksi luottamuksella todettiin olevan niin suora, kuin välillinen vaikutus tietojen paljastamisen aikomukseen, mitä puolestaan liiallinen läpinäkyvyys voi
heikentää. Kuluttajan yksityisyyden huolella ei havaittu olevan vaikutusta kuluttajan aikomukseen jakaa itsestään tietoa AI-pohjaisten personointijärjestelmien avulla. Tutkimuksen
mukaan sosiaalisen vaihtoteorian perustana toimiva kahden tekijän vaihtosuhde ei riitä siis yksin selittämään kuluttajan aikomusta paljastaa tietoa, sillä kuluttajien käsitys yksityisyydestä on mahdollisesti muuttunut tai sitä ei enää koeta olevan. Nykyinen
teoria ei kuitenkaan pysty selittämään ilmiötä täysin. Tämän vuoksi yksityisyyden huoliin liittyvää tutkimusta tulisi tehdä tulevaisuudessa siitä näkökulmasta, kuinka kuluttajat kokevat tietojen keräämisen. Tutkimus auttaa verkkokauppiaita ymmärtämään, mitä tekijöitä
tulee ottaa huomioon käyttäessä uusia AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa, jotta asiakas on halukas ja kyvykäs käyttämään kyseisiä teknologioita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Kokko, Iida (2018)Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ... -
Kuluttajan motivaatioiden ja asenteiden vaikutus ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluiden käyttöön
Kauppinen, Jussi (2023)Ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalvelut ovat yleistyneet varsinkin vuoden 2020 koronakriisin aikana ja edelleen sen jälkeen. Palveluntarjoajia on Suomen markkinalla jo useita ja kukin toteuttaa näitä palveluita hiukan ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.