Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja luottamuksella on siinä tärkeä osuus. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjalli-suuskatsauksen muodossa kuluttajan luottamuksen vaikutusta ostopäätöspro-sessiin verkkokaupassa. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuluttajan luotta-mus muodostuu verkkokaupassa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat? 2. Millai-nen vaikutus luottamuksella on kuluttajan ostopäätösprosessiin verkkokaupan kontekstissa? Apukysymyksenä toiseen tutkimuskysymykseen on: Millainen kuluttajan ostopäätösprosessi verkkokaupassa on? Tutkimuskysymyksiin pyrit-tiin vastaamaan kattavasti korkealaatuisen lähdekirjallisuuden pohjalta. Kulut-tajan luottamukseen havaittiin vaikuttavan useita eri tekijöitä, jotka jaettiin nel-jään eri kategoriaan. Näitä kategorioita ja niihin sisältyviä pienempiä tekijöitä kuvattiin laajemmin omissa alaluvuissaan. Kuluttajan ostopäätösprosessi käsi-teltiin klassisen viisivaiheisen ostopäätösprosessin mallin avulla ja lisäksi ku-vailtiin ostopäätösprosessin erityispiirteitä verkkokaupassa. Kuluttajan luotta-muksella havaittiin olevan suuri vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupan kontekstissa. Luottamusta pidetään ostopäätösprosessin pohjana. Se mahdollis-taa ostopäätösprosessin toteutumisen vähentämällä kuluttajan kokemaa riskiä ostopäätöksen teossa. Kuluttajan luottamusta ja sen suhdetta ostopäätösproses-siin on tärkeä tutkia, sillä ne ovat pohja kannattavalle yritystoiminnalle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
"Nyt nää läskit lähtee" : lihavuusleikkaukseen hakeutuminen kuluttajan ostopolkuna
Kokkonen, Tuula (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka kuluttaja toimii hakeutuessaan vaativaan leikkaukseen. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään kuluttajan motivaatioita, emooti-oita ja vaikeita valintoja lihavuusleikkauksen ... -
User experience of an e-commerce website : a case study
Ritonummi, Saima; Niininen, Outi (Routledge, 2022)User Experience (UX) is extremely important for e-commerce websites and their commercial success. The goal of an e-commerce website is to generate sales and increase customer satisfaction, which is why helping users reach ... -
Consumer Emotions and E-commerce : A Literature Review
Lievonen, Matias (University of Maribor Press, 2017)The purpose of this paper is to take a look at the current state of the research related to consumer emotions in the context of electronic commerce (e-commerce). As the popularity of online shopping is constantly growing, ... -
Does the digitalization of retailing disrupt consumers’ attachment to retail places?
Horáková, Julie; Uusitalo, Outi; Munnukka, Juha; Jokinen, Olga (Elsevier, 2022)This study breaks new ground in the marketing domain by extending the concept of place attachment to the study of the online retail environment. We provide empirical evidence that consumers can establish strong attachments ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.