Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorVesalainen, Mika
dc.date.accessioned2023-04-14T10:31:17Z
dc.date.available2023-04-14T10:31:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86350
dc.description.abstractTämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Esittelen aihepiiriin liittyvät keskeisimmät tutkimukset sekä siihen liittyvää kirjallisuutta. Avaan käsitteitä: sosiaalinen vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vuorovaikutusilmapiiri, ryhmä, syrjäytyminen ja syrjiminen sekä syrjäytymisen riskitekijät ja ehkäiseminen. Pohdin musiikinopettajan roolia syrjäytymisen ehkäisemisessä sekä siihen liittyviä teemoja. Syrjäytyminen on tärkeä aihe sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa havaitsin, että ystävyyssuhteiden puuttuminen on syrjäytymistä lisäävä riskitekijä sekä, että myönteisillä tunnekokemuksilla on yhteys parempaan koulumenestykseen ja parempiin sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi havaitsin, että emootiot joko mahdollistavat tai rajoittavat oppilaiden toimintaa esimerkiksi yhteismusisointitilanteissa. Koko luokan yhteismusisointitilanteet voivat parhaimmillaan synnyttää myönteistä vuorovaikutusta ihmisten välille ja olla mahdollistamassa sellaista ilmapiiriä, jossa on hyvä olla ja turvallista tehdä myös virheitä. Musiikkikasvatus voi kulttuurillisen moniulotteisuutensa vuoksi toimia myös asennekasvattajana ja tällä tavoin avartaa nuoren kokemusmaailmaa ja sillä tavoin myös ehkäistä syrjäytymistä.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.titleSyrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304142476
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysoyhteismusisointi
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysosyrjäytyminen
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysoennaltaehkäisy
dc.rights.accessrights


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record