Voimaharjoittelun oppimateriaali yläkoulun liikunnanopettajille : voimaharjoittelun opas: materiaalia ja ideoita yläkoulun liikunnanopetukseen
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
2023:174 | 2024:316 | 2025:6
Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena oli tuottaa yläkoulun liikunnanopettajille voimaharjoittelun oppimateriaali. Oppimateriaali koostettiin tutustumalla aiheeseen liittyvään taustakirjallisuuteen, jonka pohjalta luotiin perusteltuja ehdotuksia koululiikunnassa tapahtuvalle voi- maharjoittelulle. Oppimateriaali on julkaistu tämän tutkielman liitteenä sekä Koululiikuntaliiton nettisivuilla.
Oppimateriaalin taustakirjallisuudessa syvennyttiin voimaharjoitteluun liittyvään teoriaan ja toteutukseen erityisesti lasten ja nuorten näkökulmasta. Keskeisiä teemoja taustakirjallisuudessa olivat yleinen voimaharjoittelun teoria, lasten ja nuorten fyysinen kehitys ja voimaharjoittelusuositukset sekä koululiikunnassa toteutettavaan voimailuun liittyvät tekijät kuten opetussuunnitelma, opetustyylit, taitojen oppiminen sekä motivaatio itsemääräämisteorian muodossa. Tavoitteena oli tuottaa motivoiva ja mielekäs voimaharjoittelun oppimateriaali, josta liikunnan- opettajat saisivat apua ja ideoita tuntien suunnitteluun ja toteutukseen.
Oppimateriaali sisältää yläkouluikäisille suunnattua voimaharjoittelun teoriaa, voimaharjoitteluun soveltuvia alkulämmittelyleikkejä ja pelejä, ilman välineitä ja välineillä suoritettavaa voimailua sekä voimailuun liittyviä esimerkkioppitunteja. Koska oppimateriaali luotiin liikunnanopettajille, materiaalin pedagogisia ja didaktisia ratkaisuja arviointiin suhteessa taustakirjallisuuden keskeisiin teorioihin ja tutkielman tekijöiden ammattiosaamiseen.
...
The aim of this master’s thesis was to produce strength training teaching manual for secondary school physical education teachers. The manual was carried out by studying background literature of the topic and making reasoned suggestions for strength training in secondary school physical education lessons. The manual was published as an appendix of this master’s thesis and on the website of the Physical Education Association.
The background literature of the study focuses on strength training theory and implementation especially from the perspective of children and adolescent. The key themes in the literature were the common theory of strength training, the physical development of children and young people, strength training recommendations as well as factors related to strength training imple- mented in physical education lessons such as curriculum, teaching methods, learning skills and motivations in the form of Self-Determination Theory (SDT). The aim was to produce motivating and meaningful strength training teaching manual from which physical education teachers could get help and ideas for planning and implementing lessons.
The manual contains strength training theory about adolescents at secondary school, warm-up plays and games, strength training with and without equipment and example lessons related to strength training. Because the manual was created for physical education teachers, the peda- gogical and didactical solutions of the manual were evaluated against the central theories of the background literature and the professional competence of the authors of this thesis.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysiologiset vasteet liikuntaan lapsilla ja nuorilla
Haapala, Eero; Ihalainen, Johanna (Liikuntatieteellinen seura, 2018)Lasten ja nuorten vasteet liikuntaan ja liikuntaharjoitteluun ovat osin samankaltaisia kuin aikuisilla. Liikuntaharjoittelun perusperiaatteet kuten ylikuormitus, progressio, spesifisyys ja yksilölliset vasteet sekä ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
Udelius, Marika; Heiska, Pauliina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää opettajien ja valmentajien näkemyksiä ja/tai kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien ja valmentajien ... -
Lisää liikettä koulupäivään ja sen yhteyteen : katse kohti vähän liikkuvien oppilaiden, viihtyvyyden ja henkilökunnan tukemista
Haapala, Henna (Liikuntatieteellinen seura, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.