University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana

Thumbnail
View/Open
848.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ranki, Anna
Date
2022
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielma käsittelee musiikkisensuuria yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvittämään minkälaisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sekä sensuroidun ohjelmiston taustalta. Olen kiinnostunut myös siitä minkälainen musiikki nuorten itsensä mielestä ei sovi kouluun, ja miltä opettajan tekemä musiikkisensuuri tuntuu. Tutkimus lähti liikkeelle Kallion (2015) esittämästä huolesta, että oppilaalle merkityksellisen musiikin sensuuri voisi aiheuttaa identiteetin torjunnan kokemusta. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen musiikkisensuuria käsitteenä, sekä musiikinopettajan roolia musiikkisensorina. Tämän jälkeen teen katsauksen musiikkituntien ohjelmistovalintoja ohjanneisiin arvoihin sekä määräyksiin keskiajalta nykypäivään. Arvojen muuttuessa on myös musiikkituntien toteutunut ohjelmisto ja sensuroitava ohjelmisto elänyt ajan mukana. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa selvitän miten nuoret ilmaisevat ja rakentavat identiteettiään musiikilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on täydentää olemassa olevaa kirjallisuutta tuomalla nuorten kokemuksia esiin koulun musiikkisensuurista. Tutkimus nojaa fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla parihaastatteluina. Tutkimukseen osallistui kuusi yläkouluikäistä nuorta eräästä keskisuomalaisesta yläkoulusta. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulosten mukaan musiikinopettajat sensuroivat yläkoulun musiikkitunneilta pääosin perusopetuksen arvoperustan vastaista lyriikkaa. Opettajat käyttivät musiikkia sensuroidessaan Oserin (1991) esittämistä moraalisen päätöksenteon strategioista yksipuolista päätöksentekoa ja osittaista diskurssia, joista jälkimmäiseen nuoret olivat tyytyväisiä. Nuorten mainitsemat kouluun sopimattomat aiheet olivat yhteneväisiä opettajien sensuroiman lyriikan kanssa. Musiikkisensuurin aiheuttamaa identiteetin torjunnan kokemusta esti musiikkitoiveiden itsesensuuri, laaja musiikkimaku, yhteisesti esitetyt musiikkitoiveet, opettajan ja oppilaan välinen hyvä vuorovaikutus sekä opettajan kanssa yhteisesti jaettu arvomaailma. ...
Keywords
ohjelmistot (taiteet) musiikki musiikkikasvatus opetus sensuuri nuoret musiikinopettajat yläkoulu arvot itsesensuuri oppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242887

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaan musiikillisen harrastuneisuuden huomioiminen 6. luokan musiikinopetuksessa yhden luokanopettajan kokemana 

    Melander, Ulla-Maija (2005)
  • Yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta 

    Hautakangas, Nette (2021)
    Tutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. ...
  • Beatlesin musiikin hyödyntäminen musiikinopetuksessa 

    Hoffman, Veikko (2022)
    Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen The Beatles –yhtyeen musiikin hyödyntämismahdollisuuksia koulumaailmassa. Tarkastelen yhtyeen historiaa ja historiallista vaikutusta rinnastettuna peruskoulun ...
  • "Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja 

    Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)
    Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...
  • Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Salonen, Suvi (2019)
    Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre