University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla

Thumbnail
View/Open
899.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vuori, Matleena
Date
2018
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen liittyvä vuorovaikutustutkimus on jäänyt vähemmälle. Keskityn tässä tutkimuksessa nimenomaan musiikintuntien vuorovaikutustilanteisiin ja siihen, millaista vuorovaikutteista toimintaa opettajan ja oppilaan välillä tapahtuu musiikintunnin aikana. Pyrin tutkimuksen avulla löytämään tietoa musiikintunteihin liittyvästä vuorovaikutuksesta ja saamaan opettajien toiminnalle niitä kuvaavia merkityksiä. Kandidaatintutkielmassani saamieni tulosten perusteella olen kiinnostunut myös opettajan käyttämästä huumorista sekä sanattomasta viestinnästä musiikintunnin aikana. Tutkimuksessa on mukana kaksi kokenutta yläkoulun musiikin aineenopettajaa. Aineisto on kerätty videoimalla molemmilta opettajilta neljä musiikintuntia ja haastattelemalla heidät yksitellen videon pohjalta käyttäen apuna stimulated recall- menetelmää. Musiikintunnin aikana ilmeneviä vuorovaikutustilanteita on hahmoteltu videoitujen oppituntien sekä opettajien antamien haastattelujen perusteella. Opettajat käyttivät vuorovaikutustaitoja erilaisissa tuntitilanteissa ja usein myös tilanteiden vaatimalla tavalla. Välillä käytettiin nonverbaalia viestintää ja välillä kommunikoitiin sanallisesti. Tilanteita, joissa vuorovaikutus erityisesti näkyi, olivat muun muassa opettajan puheenvuoro liittyen ohjeistukseen tai palautteen antamiseen, oppilaan aloite vuorovaikutukseen, vuorovaikuttaminen soittotilanteiden aikana ja työrauhavuorot, jolloin opettaja joutui puuttumaan oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen. Vuorovaikutustaidot liitetään usein osaksi opettajan perus ammattitaitoa, ellei jopa osittain opettajan persoonallisuuteen. Tutkimukseni tuo tietoa musiikinopetukseen liittyvästä vuorovaikutuksesta ja millainen vaikutus opettajan vuorovaikutustaidoilla on musiikin opettamisen ja oppimisen kannalta. ...
Keywords
musiikkikasvatus opettajat oppilaat vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde musiikinopettajat luokkatyöskentely opetus sanaton viestintä oppitunnit luokkayhteisö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901301360

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta 

    Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015)
  • Musiikkikasvatus lapsen itsetunnon tukena 

    Laihia, Anna (2018)
    Kandidaatintutkielmassani kartoitan, miten musiikinopettaja voi tukea oppilaan itsetunnon kehitystä alakoulussa. Selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat lapsen itsetunnon kehitykseen, millaisia ongelmia heikko itsetunto saattaa ...
  • Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla 

    Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ...
  • Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa 

    Jauhiainen, Tuomas (2011)
    Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on ...
  • The Use of Question Modification Strategies to Differentiate Instruction in Eritrean Mathematics and Science Classrooms 

    Zerai, Desalegn; Eskelä-Haapanen, Sirpa; Posti-Ahokas, Hanna; Vehkakoski, Tanja (MDPI AG, 2023)
    This qualitative study aimed at examining the question modification strategies Eritrean elementary and middle school teachers used to differentiate their instruction and meet the diversity in the classroom as well as the ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre