University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä

Thumbnail
View/Open
532.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sorvisto, Hannariina
Date
2014
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Nykypäivän opettajalta vaaditaan paljon. Monet opettajat kokevat itsensä riittämättömiksi luokan edessä ja usein opettaja kokee työnsä äärimmäisen stressaavaksi. Syitä tähän on monia, mutta suurimpia syitä opettajan työn raskauteen ovat mm. erilaiset käytöshäiriöt ja yleinen häiriökäyttäytyminen, jotka ovat lisääntyneet huomattavasti vuosikymmenten aikana. Huono käytös voi johtua monista eri asioista. Huono käytös voi olla psyykkistä tai sosiaalista, tai vastaavasti taustalla voi olla käytöshäiriö tai joku muu syy esim. yleinen hälinä luokassa. Häiriökäytös on suoraan yhteydessä kouluviihtyvyyteen niin oppilaiden kuin opettajankin kannalta ja sen takia häiriöiden ehkäisy ja toimintatavat erilaisissa konfliktitilanteissa ovat hyvin tärkeitä. Varsinkin musiikintunneilla häiriökäyttäytyminen korostuu, koska oppimistilanne poikkeaa tavallisesta luokkaopetuksesta. Musiikin tunnit ovat tämän takia hyvin haastavia vaikeiden oppilaiden kanssa, mutta toisaalta oikeat toimintatavat voivat myös vähentää häiriökäyttäytymistä ja tehdä musiikintunnit antoisiksi ja mieluisiksi kokemuksiksi oppilaille. Tässä maisterintutkielmassa tutkin yläkoulun musiikinopettajien toimintatapoja häiriökäyttäytymistilanteissa ja heidän keinojaan niiden ennaltaehkäisyksi. Teoriaosuudessa tarkastellaan häiriökäyttäytymisen käsitettä, sen eri muotoja, häiriökäyttäytymisen syitä ja toimintatapoja häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä. Esittelen lyhyesti myös nuoruusiän psyykkistä kehitystä, koska se liittyy läheisesti myös häiriökäyttäytymiseen ja nuoren käyttäytymisen ymmärtämiseen. Oikeiden toimintamallien löytämiseksi opettajan on hyvä tietää häiriökäyttäytymisen muodoista ja siitä, mistä huono käytös johtuu ja mitkä ovat häiriöiden oireet. Tutkimukseni on laadullinen kyselytutkimus joka toteutettiin internet-kyselylomakkeella. Vastaajia oli 55 yläkoulun musiikinopettajaa. Tärkeimmiksi teemoiksi häiriökäyttäytymisen ennaltaehkäisyssä kyselyssä nousivat luokan säännöt, rutiinit, opettajan oma käytös ja opetustyyli, motivointi, aktivointi ja oppilaiden tunteminen. Myös vuorovaikutusta, yhteistoiminnallista oppimista, istumajärjestystä, positiivista palautetta/huomiota ja tuntien suunnittelua pidettiin tärkeänä osana häiriökäytöksen ennaltaehkäisyssä. Häiriökäytöksen ilmetessä opettajat käyttivät opetuksessaan toimintatapoinaan muun muassa keskustelua niin yhdessä luokan kuin henkilökohtaisesti oppilaan kanssa, välitöntä palautetta, yhteisten sääntöjen noudattamista, kuuntelua, myönteistä huomiota, epäsuoraa ongelman ratkaisua eli ns. ”takaoven käyttöä”, istumajärjestyksen vaihtoa ja äärimmäisissä tapauksissa oppilaan poistamista luokasta. Myös huumorin merkitystä korostettiin ongelmatilanteiden hoitamisessa. Opettajilla oli näin ollen monenlaisia toimintatapoja, jotka vaihtelivat opettajan niin omien luonteenpiirteiden kuin temperamentin ja opetuskokemuksen suhteen. ...
Alternative title
Yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
Keywords
Häiriökäyttäytyminen käytöshäiriöt ennaltaehkäisy toimintatavat yläkoulu käyttäytymishäiriöt ennaltaehkäisy yläkoulu musiikinopettajat toimintamallit opettajat oppitunnit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404291594

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23922]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ojentamisen ja kurinpitomenettelyn merkitys turvallisen oppimisympäristön luomisessa perusopetuksen yläluokkien liikunnanopetuksessa 

    Lehtinen, Jukka (2015)
    TIIVISTELMÄ Jukka Lehtinen (2015). Ojentamisen ja kurinpitomenettelyn merkitys turvallisen oppimisympäristön luomisessa perusopetuksen yläluokkien liikunnanopetuksessa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, ...
  • Jääkiekkoilijoiden vammat ja niiden ennaltaehkäisy: valmentajan näkökulma ja rooli ennaltaehkäisyssä 

    Hyvönen, Mikko; Törmänen, Janne (2018)
    Hyvönen, M. & Törmänen, J. 2018. Jääkiekkoilijoiden vammat ja niiden ennaltaehkäisy: Valmentajan näkökulma ja rooli vammojen ennaltaehkäisyssä. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 100s., 2 ...
  • Häiriökäyttäytyminen liikuntatunneilla : yläkoulun liikunnanopettajien havaintoja koronapandemian ajalta ja sitä ennen 

    Pöyhtäri, Teppo; Välipirtti, Viljami (2021)
    Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien havaintoja oppilaiden häiriökäyttäytymisestä yläkoulun liikuntatunneilta COVID-19-pandemian aikana ja sitä ennen. Lisäksi olimme kiinnostuneita siitä, ...
  • Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla 

    Niva, Miika; Pakkanen, Kaarle (2013)
    Niva, M. & Pakkanen, K. 2013. Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatun-neilla. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, 84 s. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, miten kahdeksasluokkalaiset ...
  • "Eihän mussiikkia ees tarvi missään" : musiikinopetuksen arvot ja arki kahden nuoren musiikinopettajan kokemina 

    Mattila, Kati Anna-Mari (2006)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre