Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Esittelen aihepiiriin liittyvät keskeisimmät tutkimukset sekä siihen liittyvää kirjallisuutta. Avaan käsitteitä: sosiaalinen vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vuorovaikutusilmapiiri, ryhmä, syrjäytyminen ja syrjiminen sekä syrjäytymisen riskitekijät ja ehkäiseminen. Pohdin musiikinopettajan roolia syrjäytymisen ehkäisemisessä sekä siihen liittyviä teemoja.
Syrjäytyminen on tärkeä aihe sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa havaitsin, että ystävyyssuhteiden puuttuminen on syrjäytymistä lisäävä riskitekijä sekä, että myönteisillä tunnekokemuksilla on yhteys parempaan koulumenestykseen ja parempiin sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi havaitsin, että emootiot joko mahdollistavat tai rajoittavat oppilaiden toimintaa esimerkiksi yhteismusisointitilanteissa. Koko luokan yhteismusisointitilanteet voivat parhaimmillaan synnyttää myönteistä vuorovaikutusta ihmisten välille ja olla mahdollistamassa sellaista ilmapiiriä, jossa on hyvä olla ja turvallista tehdä myös virheitä. Musiikkikasvatus voi kulttuurillisen moniulotteisuutensa vuoksi toimia myös asennekasvattajana ja tällä tavoin avartaa nuoren kokemusmaailmaa ja sillä tavoin myös ehkäistä syrjäytymistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
Ranki, Anna (2022)Tutkielma käsittelee musiikkisensuuria yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvittämään minkälaisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sekä sensuroidun ohjelmiston ... -
”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
Udelius, Marika; Heiska, Pauliina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää opettajien ja valmentajien näkemyksiä ja/tai kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien ja valmentajien ... -
Voimaharjoittelun oppimateriaali yläkoulun liikunnanopettajille : voimaharjoittelun opas: materiaalia ja ideoita yläkoulun liikunnanopetukseen
Erola, Inka; Koivumäki, Pinja (2023)Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena oli tuottaa yläkoulun liikunnanopettajille voimaharjoittelun oppimateriaali. Oppimateriaali koostettiin tutustumalla aiheeseen liittyvään taustakirjallisuuteen, jonka pohjalta luotiin ... -
Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
Vuori, Matleena (2018)Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ... -
Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
Sorvisto, Hannariina (2014)Nykypäivän opettajalta vaaditaan paljon. Monet opettajat kokevat itsensä riittämättömiksi luokan edessä ja usein opettaja kokee työnsä äärimmäisen stressaavaksi. Syitä tähän on monia, mutta suurimpia syitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.