Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Terhi
dc.contributor.authorNevalainen, Hanna
dc.date.accessioned2023-04-03T10:57:11Z
dc.date.available2023-04-03T10:57:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86247
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka erityisopettajat kokevat ulkona opettamisen. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka erityisopettajat toteuttavat ulkona opettamista, millaisia hyötyjä ulkona opettamisella koetaan olevan tukea tarvitsevalle oppilaalle ja mitä haasteita ulkona oppimiseen liittyy. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään, millaiseksi erityisopettajat kokevat oman ulko-opettajuutensa ja mitkä tekijät kokemukseen vaikuttavat. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin neljän erityisopettajan puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisesti muodostamalla teemoja ja merkityskokonaisuuksia. Tutkimuksen mukaan erityisopettajat pitävät ulkona opettamisessa tärkeänä toiminnallisuutta, hyvää oppilaantuntemusta sekä selkeitä rutiineja. Ulkoympäristöt koettiin toisaalta kuormittavaksi ja toisaalta keskeiseksi eduksi. Opettajat kokevat ulkona opettamisen vahvistavan oppilaiden motivaatiota, itsetuntemusta, sosiaalisia taitoja, motoriikkaa, hyvinvointia ja luontosuhdetta. Ulko-opettajuuden kehittymisessä erityisopettajat kokevat tärkeäksi itselle sopivan näkökulman löytämisen sekä jatkuvan oppimisen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ulkona opettaminen monipuolistaa opetusta ja tukee tukea tarvitsevan oppilaan koulunkäyntiä. Ulkona opettaminen vaatii pitkäjänteisyyttä, jotta toimintatavat opitaan, sekä uudenlaista näkökulmaa oppia ja hyödyntää ympäristöä. Ulkona opettamisen lisäämiseksi huomiota tulisi kiinnittää opettajien yhteistyön tukemiseen, täydennyskoulutukseen sekä materiaalien saatavuuteen.fi
dc.format.extent118
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherulkona opettaminen
dc.title”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304032380
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoympäristökasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright