University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia

Thumbnail
View/Open
584.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lahtinen, Jani
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina perheet näyttäytyvät erityisopettajien työssä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimella haastattelulla ja haastateltuja erityisopettajia oli kuusi. Tutkimuksen löydökset perustuvat fenomenologisen ja hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaiseen analyysiin. Tutkimuksessa haastatellut erityisopettajat arvioivat yhteistyötä perheiden toiminnan kautta. Erityisopettajien kokemuspuheesta nousi esille neljä erilaista yhteistyön perhetyyppiä, joita määrittävät perheiden osallistumisen määrä ja tavat kodin ja koulun välisessä yhteistyössä: 1) yhteistyökykyisiksi arvioidut aktiiviset perheet, 2) yhteistyökyvyttömiksi arvioidut aktiiviset perheet, 3) yhteistyökykyisiksi arvioidut passiiviset perheet ja 4) yhteistyökyvyttömiksi arvioidut passiiviset perheet. Yhteistyö koettiin mahdolliseksi ja pääsääntöisesti sujuvaksi kolmen ensin mainitun perhetyypin kanssa. Haastavimmaksi yhteistyö kuvattiin yhteistyökyvyttömien passiivisten perheiden kanssa. Erityisopettajien mukaan perheiden toiminnan taustalla vaikuttavat monet tekijät, joista yhteistyön haasteissa korostuvat perheiden tausta ja sosioekonomiset seikat. Suhteessa aikaisempaan tutkimukseen analyysi vahvistaa näkemystä siitä, että perheiden erilaisuuden, erilaisten taustojen ja sosiaalisen viitekehyksen tunnistaminen ja tunnustaminen on yhteistyön onnistumisen kannalta tärkeää. Erityisopettajien kokemus oli, etteivät koulutus tai koulujen nykyiset ohjeet auttaneet heitä perheiden kohtaamisessa. ...
Keywords
kodin ja koulun yhteistyö erityisopettajat yhteistyö vanhemmat perhekäsitykset erityisopetus perhe (ilmiöt) perheet (ryhmät)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908303976

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä 

    Widell, Niina-Maria (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ...
  • Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä 

    Hovila, Laura (2020)
    Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät ...
  • Erityisopettajien käsityksiä yhteistyöstä maahanmuuttajaperheiden kanssa 

    Ritvanen, Roosa (2018)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin pääkaupunkiseudulla toimivien erityisopettajien käsityksiä heidän tekemästään yhteistyöstä maahanmuuttajaperheiden kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville yhteistyössä esiintyneitä ...
  • Kodin ja koulun välinen kasvatuskeskustelu : vanhempien kokemuksia alkuoppilaiden vanhempainvarteista 

    Pulkkinen, Stina (2004)
  • Yläkoulun laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn haasteista ja niitä helpottavista tekijöistä 

    Vähätalo, Elli (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita yläkoulun laaja-alaiset erityisopettajat kokevat työssään, ja millaiset tekijät helpottavat työn haasteita. Tutkimusaihetta lähestyttiin tarkastelemalla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre