Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. Ulkona oppiminen -käsite ja siihen liittyvät oppimismallit ja näiden ominaisuudet esiteltiin. Ulkona oppimisen toteuttamisen ulottuvuuksia ja materiaaleja analysoitiin. Ulkona oppimiseen liittyvän luonnossa liikkumisen ja oleilun terveyshyötyjä tarkasteltiin Suomen luonnolle ominaisesta näkökulmasta. Kirjallisessa osassa analysoitiin myös ulkona oppimisen toteuttamista ja siihen liittyviä riskejä sekä haasteita. Lopuksi selvitettiin miten ulkona oppiminen vaikuttaa oppilaan motivaatioon ja oppimiseen.
Tutkimistiedon valoissa ulkona oppimisessa oppimisympäristö voi rauhoittaa ja motivoida oppilaita sekä tarjota konkretiaa kemian oppimisen näkökulmasta. Ulkona oppimisessa on tärkeää huomioida monia ympäristöön liittyviä haasteita ja riskejä sekä oppimisen että turvallisuuden näkökulmasta. Kirjallisessa osassa havaittiin, että ulkona oppimista hyödynnetään erittäin vähän kemian oppikirjasarjoissa.
Kokeellisessa osassa selvitettiin kyselytutkimuksella kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen hyödyntämisestä kemian opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mahdollisuuksia ja haasteita ulkona oppimisen soveltamisessa kemian opetuksessa on. Tämän lisäksi kartoitettiin, minkälaista tukea opettajat kaipaisivat ulkona oppimisen toteuttamiseen. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, johon saatiin vastaus 24 kemian opettajalta.
Kokeellisessa osassa havaittiin, että opettajat, jotka eivät olleet soveltaneet ulkona oppimista omassa opetuksessaan, osoittivat ulkona oppimista kohtaan lievää mielenkiintoa, vaikka kokivatkin konseptin haastavaksi. Ulkona oppimista toteuttaneet opettajat olivat hyödyntäneet ulkona oppimista erilaisten kokeellisten töiden sekä ympäristön tutkimisen yhteydessä. Merkittävimpiä opettajien kokemia haasteita olivat ajallisten resurssien puute, valmiiden opetusmateriaalien ja -ideoiden vähyys sekä ryhmänhallinnan haasteet. Merkittävimmiksi hyödyiksi opettajat puolestaan kokivat hieman korkeamman motivaation, oppilaiden aktivoinnin sekä perinteisen oppitunnin rakenteen rikkomisen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
Savolainen, Ilona (2024)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään opetuksen eriyttämiseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sekä heidän opetuksensa ylöspäin eriyttämiseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu ... -
Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella
Huovinen, Heli (2022)Tässä tutkielmassa selvitettiin kestävän kehityksen opettamista projektioppimisen avulla. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, miten käsite kestävä kehitys on määritelty globaalisti sekä Suomessa valtion viranomaisten ... -
Luonto oppimisympäristönä : oppilaiden kokemuksia ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta
Yli-Hukka, Miia (2023)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada opettajana jonkinlainen käsitys siitä, minkälainen kokemus ... -
Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena
Henttonen, Pekka; Hoikkala, Jorma (2015)Tässä tutkimuksessa tutkitaan opettajien käsityksiä teknologian ja oppijalähtöisen verkko-oppimisympäristön käytöstä opetuksen ja oppimisen tukena. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten käsitykset oppimisesta ja ...