dc.contributor.advisor | Skinnari, Kristiina | |
dc.contributor.author | Huomo, Martti | |
dc.date.accessioned | 2023-03-30T04:47:47Z | |
dc.date.available | 2023-03-30T04:47:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86192 | |
dc.description.abstract | Verkkopelaaminen on yleisempää kuin koskaan, ja verkkopelit yhdistävät eri- ja monikielisiä pelaajia ympäri maailmaa. Monilla peleillä on monikielinen yhteisö, joten verkkopelit tarjoavat alustan monikielisyydelle ja kielen oppimiselle. Verkkopelien vaikutusta kielenoppimiseen on tutkittu paljon, mutta tässä tutkimuksessa kiinnitetään huomio monikielisyyden rooliin peliyhteisössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia suomalaisilla pelaajilla on monikielisyydestä verkkopeliympäristössä ja miten
monikielisyys on vaikuttanut heidän kielenoppimiseensa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kahta suomalaista pelaajaa. Haastatteluissa haluttiin selvittää pelaajien kokemuksia monikielisyydestä verkkopeliympäristössä ja sitä, miten pelaajat kuvailevat monikielisyyttä ja kielenoppimista peliympäristössä. Puolistrukturoidut haastattelut toteutettiin etäyhteydellä.
Tutkimuksessa selvisi, että pelaaminen koettiin selkeästi sosiaalisena ja yhteisöllisenä toimintana. Pelaamisen koettiin lisäävän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja pelaamisen avulla voitiin viettää aikaa ystävien kanssa. Yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuus motivoivat monikielisyyteen pelitilanteissa. Haastateltavat hyödynsivät
monikielisyyttä yhteenkuuluvuuden vahvistamiseksi ja pelin tavoitteisiin pääsemiseksi. Puhutun ja kirjoitetun suomen- ja englannin kielen lisäksi haastatellut pelaajat kokivat peleihin liittyvät pelin sisäiset
kommunikointitavat osana monikielisyyttä ja yhteisen ymmärryksen kokemusta. Motivaatio englanninkielisen sanaston ja laajemminkin kielenoppimiseen vahvistui haastatelluilla pelaajilla peliyhteisöön kuulumisesta. Monikielisyys ja kielenoppiminen kietoutuvat peliympäristössä monisyisesti yhteen. Puhuttu ja kirjoitettu kieli ovat vain osa pelimaailman monikielisyyttä. Pelimaailman erilaiset kommunikointitavat kannattaa nähdä niin yhteisen ymmärryksen kokemuksen, kuin yhteisöllisyyden tukena ja sitä kautta motivaation vahvistamisessa kielen oppimiselle. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | English | |
dc.subject.other | gaming | |
dc.title | Finnish gamers’ experiences of multilingualism and language learning in online gaming | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303302332 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | verkkopelit | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | multilingualism | |
dc.subject.yso | online games | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |