Finnish gamers’ experiences of multilingualism and language learning in online gaming
Verkkopelaaminen on yleisempää kuin koskaan, ja verkkopelit yhdistävät eri- ja monikielisiä pelaajia ympäri maailmaa. Monilla peleillä on monikielinen yhteisö, joten verkkopelit tarjoavat alustan monikielisyydelle ja kielen oppimiselle. Verkkopelien vaikutusta kielenoppimiseen on tutkittu paljon, mutta tässä tutkimuksessa kiinnitetään huomio monikielisyyden rooliin peliyhteisössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia suomalaisilla pelaajilla on monikielisyydestä verkkopeliympäristössä ja miten
monikielisyys on vaikuttanut heidän kielenoppimiseensa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kahta suomalaista pelaajaa. Haastatteluissa haluttiin selvittää pelaajien kokemuksia monikielisyydestä verkkopeliympäristössä ja sitä, miten pelaajat kuvailevat monikielisyyttä ja kielenoppimista peliympäristössä. Puolistrukturoidut haastattelut toteutettiin etäyhteydellä.
Tutkimuksessa selvisi, että pelaaminen koettiin selkeästi sosiaalisena ja yhteisöllisenä toimintana. Pelaamisen koettiin lisäävän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja pelaamisen avulla voitiin viettää aikaa ystävien kanssa. Yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuus motivoivat monikielisyyteen pelitilanteissa. Haastateltavat hyödynsivät
monikielisyyttä yhteenkuuluvuuden vahvistamiseksi ja pelin tavoitteisiin pääsemiseksi. Puhutun ja kirjoitetun suomen- ja englannin kielen lisäksi haastatellut pelaajat kokivat peleihin liittyvät pelin sisäiset
kommunikointitavat osana monikielisyyttä ja yhteisen ymmärryksen kokemusta. Motivaatio englanninkielisen sanaston ja laajemminkin kielenoppimiseen vahvistui haastatelluilla pelaajilla peliyhteisöön kuulumisesta. Monikielisyys ja kielenoppiminen kietoutuvat peliympäristössä monisyisesti yhteen. Puhuttu ja kirjoitettu kieli ovat vain osa pelimaailman monikielisyyttä. Pelimaailman erilaiset kommunikointitavat kannattaa nähdä niin yhteisen ymmärryksen kokemuksen, kuin yhteisöllisyyden tukena ja sitä kautta motivaation vahvistamisessa kielen oppimiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
Oksanen, Jere (2020)Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
"Tottakai mää tiiän mikä se on englanniks ku se on melkeen sama ruotsiks!" : bilingual and multilingual children learning English : children's views
Vesamäki, Heli (2015)Kaksi- ja monikielisyyttä on tutkittu paljon esimerkiksi lasten kielen kehityksen ja kognitiivisen kehityksen näkökulmasta. Lasten käsityksiä omasta kaksikielisyydestään tai sen vaikutuksista ei ole juurikaan tehty ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.