University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly

Thumbnail
View/Open
1012.Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Oksanen, Jere
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, jotka pohjautuvat pelaajan vuorovaikutukseen pelin maailman ja juonen välillä, kuten The Witcher 3, Life is Strange. Näissä peleissä pelaaja tekee päähenkilönä suuria ja pieniä valintoja, jotka muokkaavat pelin tarinaa pelaajan tekemien valintojen mukaisesti. Tätä aspektia ei ole tutkittu tarkasti aiemmin kielenoppimisen näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tutkin interaktiivisten yksinpeli-videopelien vaikutusta englannin kielen omaksumiseen ja millä keinoin juoni valinnat edistävät englannin kielen oppimista. Tutkimuksessani hyödynnän Reindersin (2012) kertomaa kielen omaksumisteoriaa, jossa vierasta kieltä opitaan olemalla sen ympäröimänä. Hyödynsin tutkimuksessani kyselyä, jonka lähetin Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoille, jotka pelaavat säännöllisesti videopelejä. Tutkimuksen analyysissä hyödynsin temaattista analyysiä, jossa jaoin löytöni teemoittain. Analysoin löytöjäni myös aiemmilla tutkimuksilla aiheesta. Sain selville tutkimuksessani, että interaktiivisilla yksinpeli-videopeleillä sekä juoni valinnoilla oli suuri positiivinen yhteys vastaajien englanninkielen omaksumisen kanssa pelatessaan videopelejä. Tärkeimpiä löytöjä oli, että interaktiiviset yksinpeli-videopelit pohjautuvat paljon rikkaaseen englannin kielen käyttöön, jonka ymmärtämisen apuna videopelit hyödyntävät paljon auditiivista ja visuaalista apukeinoja, jotka edistivät videopelien kielellisten kontekstien käsittämistä pelaajalle. Yksi tärkeä päätelmä oli myös juonipohjaisten valintojen luoma immersio. Immersio sai vastaajat motivoituneemmaksi pelata kyseisiä videopelejä, koska he kokivat vahvasti olevansa osa videopeliä itseään. Korkea motivaatio sai aikaan vastaajien pelaavan videopeliä paljon säännöllisemmin ja täten omaksuen englannin kieltä passiivisesti olemalla englannin kielen ympäröimänä pelatessa. Toinen tärkeä löytö interaktiivisten yksinpelien ja juoni valinnoilla oli niiden luoma tarve oppia englantia, jotta pelaaja voi jatkaa pelaamista. Pelin tekemät valinnat vaativat pelaajaa tarkasti lukemaan ja kuuntelemaan englannin kieltä sekä ymmärtää valinnat mitä hän aikoo tehdä. Kielen tarkka seuraaminen tuo paljon englannin kielen omaksumista, koska pelaajan tarvitsee keskittyä puhuttuihin konteksteihin, jotta hän pystyy edetä pelissä. ...
Keywords
oppiminen digitaaliset pelit videopelit narratiivisuus kielen oppiminen englannin kieli pelaaminen pelitutkimus pelit verkkopelit learning digital games video games narrativity language learning English language playing (games and sports) game research games online games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007105288

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4011]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations 

    Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)
    We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ...
  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive 

    Härmälä, Jesse (2020)
    Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. ...
  • How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? 

    Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)
    Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ...
  • Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning 

    Rajala, Riku (2019)
    Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses
Browse
All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre