Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPitkänen, Hannele
dc.date.accessioned2023-03-29T10:21:03Z
dc.date.available2023-03-29T10:21:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPitkänen, H. (2023). Reflektoiva oppilas suomalaisessa perusopetuksen opetussuunnitelmallisessa arviointidiskurssissa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(1), 50-73. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.119400" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.119400</a>
dc.identifier.otherCONVID_177526075
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86181
dc.description.abstractOppilaan itsearvioinnista on muotoutunut keskeinen osa arviointia suomalaisessa perusopetuksessa viime vuosikymmeninä, mutta oppilaalta on odotettu itsearviointia paljon tätä pidempään. Artikkelissa analysoidaan oppilaan itsearvioinnin historiaa suomalaisessa opetussuunnitelmapolitiikkadiskurssissa ja erityisesti sitä, miten itsearviointi on problematisoitunut eri tavoin ajan kuluessa. Tutkimuksessa hyödynnetään Carol Bacchin poststrukturalistiseen perinteeseen sijoittuvaa politiikkaongelmien rakentumista tarkastelevaa tutkimusstrategiaa ja analysoidaan suomalaisia oppivelvollisuuskoulun opetussuunnitelmia. Siinä missä kansakoulun aikana itsearviointi rakentui ratkaisuksi kriittisesti ajattelevan ja suhtautuvan kansalaisen kasvattamiseen, 1990-luvulta alkaen itsearviointi alkaa näyttäytyä ratkaisuna elinikäisen oppimisen problematiikkaan. Diskurssi kutsuu esiin itseään jatkuvasti arvioivan ja tavoitteiden suunnassa itseään kehittävän elinikäisen oppijan. Tulokset osoittavat, että itsearviointi on näyttäytynyt ratkaisuna erilaisiin historiallisesti muuntuviin opetussuunnitelmapolitiikkaongelmiin. Samalla tutkimus havainnollistaa, kuinka itsearviointi ei ole ainoastaan reflektiivisyyttä vaativa pedagoginen menetelmä vaan poliittisuuden piiriin kuuluva yhteiskunnallis-historiallinen käytäntö, jolla on voimaa osallistua subjektiviteettien rakentamiseen ja tuottamiseen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kouluhistoriallinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-ND 4.0
dc.titleReflektoiva oppilas suomalaisessa perusopetuksen opetussuunnitelmallisessa arviointidiskurssissa
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303292321
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange50-73
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.relation.grantnumber353972
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysokasvatushistoria
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7111
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6262
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10258
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6253
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p249
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.119400
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramPostdoctoral Researcher, AoFen
jyx.fundingprogramTutkijatohtori, SAfi
jyx.fundinginformationArtikkeli on kirjoitettu Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa ”Educating the Evaluative Soul?” (353972).
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-ND 4.0