Reflektoiva oppilas suomalaisessa perusopetuksen opetussuunnitelmallisessa arviointidiskurssissa
Pitkänen, H. (2023). Reflektoiva oppilas suomalaisessa perusopetuksen opetussuunnitelmallisessa arviointidiskurssissa. Kasvatus ja aika, 17(1), 50-73. https://doi.org/10.33350/ka.119400
Published in
Kasvatus ja aikaAuthors
Date
2023Copyright
© 2023 Kasvatus & Aika
Oppilaan itsearvioinnista on muotoutunut keskeinen osa arviointia suomalaisessa perusopetuksessa viime vuosikymmeninä, mutta oppilaalta on odotettu itsearviointia paljon tätä pidempään. Artikkelissa analysoidaan oppilaan itsearvioinnin historiaa suomalaisessa opetussuunnitelmapolitiikkadiskurssissa ja erityisesti sitä, miten itsearviointi on problematisoitunut eri tavoin ajan kuluessa. Tutkimuksessa hyödynnetään Carol Bacchin poststrukturalistiseen perinteeseen sijoittuvaa politiikkaongelmien rakentumista tarkastelevaa tutkimusstrategiaa ja analysoidaan suomalaisia oppivelvollisuuskoulun opetussuunnitelmia. Siinä missä kansakoulun aikana itsearviointi rakentui ratkaisuksi kriittisesti ajattelevan ja suhtautuvan kansalaisen kasvattamiseen, 1990-luvulta alkaen itsearviointi alkaa näyttäytyä ratkaisuna elinikäisen oppimisen problematiikkaan. Diskurssi kutsuu esiin itseään jatkuvasti arvioivan ja tavoitteiden suunnassa itseään kehittävän elinikäisen oppijan. Tulokset osoittavat, että itsearviointi on näyttäytynyt ratkaisuna erilaisiin historiallisesti muuntuviin opetussuunnitelmapolitiikkaongelmiin. Samalla tutkimus havainnollistaa, kuinka itsearviointi ei ole ainoastaan reflektiivisyyttä vaativa pedagoginen menetelmä vaan poliittisuuden piiriin kuuluva yhteiskunnallis-historiallinen käytäntö, jolla on voimaa osallistua subjektiviteettien rakentamiseen ja tuottamiseen.
...
Publisher
Suomen kouluhistoriallinen seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/177526075
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Postdoctoral Researcher, AoFAdditional information about funding
Artikkeli on kirjoitettu Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa ”Educating the Evaluative Soul?” (353972).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pupils’ Academic Self-efficacy in Subject-specific and Integrated Curriculum Instruction
Tarnanen, Mirja; Räikkönen, Eija; Martin, Anne; Kaukonen, Vili; Kostiainen, Emma; Toikka, Teppo; Vauhkonen, Ville (Routledge, Taylor & Francis Group, 2023)This article reports on a pilot study on the academic self-efficacy (ASE) of 245 Finnish pupils when studying according to a subject-specific curriculum for one week and an integrated curriculum the following week. The ... -
Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
Nykänen, Emilia; Klasila, Sari (2024)Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ... -
Genealogy of the Ethics of Teacher Self-Evaluation : From Adherence to Norms to Self-Discipline through Self-Evaluation
Pitkänen, Hannele (Brill, 2023)Quality evaluation (QE) has assumed major importance in governing education. QE is acknowledged as a self-evident and necessary method of improving quality in education across education systems. Along with the quality ... -
Kielenoppimista tukeva arviointi
Mäkipää, Toni; Hilden, Raili; Huhta, Ari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Monipuolisen arvioinnin merkitys korostuu opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019) sekä perusopetus- (1998/628) ja lukiolaissa (2018/714). Toisin sanoen arvioinnin ei tule koostua pelkästään kokeista ja ... -
Arviointiuudistuksen alkutaipaleella : perusopetuksen päättöarviointitutkimuksen loppuraportti
Pulkkinen, Jonna; Hildén, Raili; Ketonen, Laura; Khawaja, Amna; Kotila, Jenni; Mäkipää, Toni; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija; Rantala, Jukka; Rautopuro, Juhani; Sulkunen, Sari; Söyrinki, Sini; Tammelin-Laine, Taina (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2024)Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa tutkimushankkeessa on tutkittu perusopetuksen päättöarviointiuudistuksen käyttöönottoa. Tutkimus oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön vuosina 2020–2022 toteuttamaa ...