University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen

Thumbnail
View/Open
876.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hakala, Miika
Date
2019
Discipline
MusiikkitiedeMusicology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylipäätään on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymmärrys, mutta taiteen perusopetuksen saralla, osana tavoitteellista musiikki- ja taidekasvatusta, siitä tiedetään varsin vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä oppilasarvioinnista taiteen perusopetuksen musiikin opetuksessa sekä taiteen perusopetuksen musiikin opetuksen opetussuunnitelmien kehittämisestä. Tarkastelu nojautuu kasvatustieteen ja musiikkikasvatuksen näkökulmiin, joista tutkimuksen tarkkarajaisempi viitekehys myös hyvin pitkälti johdettiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena yhdessä suomalaisessa musiikkioppilaitoksessa. Aineistonkeruussa sovellettiin aineistotriangulaatiota käyttämällä musiikkioppilaitoksesta teemahaastattelulla kerättyä aineistoa sekä useita valmiita aineistoja, joita tässä tutkimuksessa olivat erilaiset opetussuunnitelmatekstit. Aineisto analysoitiin soveltaen laadullisen sisällönanalyysin periaatteita. Tuloksena saatiin kuvaus yhdestä mahdollisuudesta muodostaa opetussuunnitelman perusteiden pohjalta oppilaitoskohtainen musiikin opetussuunnitelma oppilasarvioinnin osalta. Tässä valossa tutkimuksessa pyrittiin pohtimaan oppilasarvioinnin muutosta opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että taiteen perusopetuksen oppilasarviointi musiikin opetuksessa myötäilee modernin kasvatustieteen joitain linjoja muun muassa oppilaskeskeisemmän arviointiajattelun ja sen taustalla olevan oppimiskäsityksen osalta, mutta kulkee yleisellä tasolla hieman kehityksen vanavedessä, minkä voidaan nähdä johtuvan puolestaan taiteen perusopetuksen suhteellisen harvasta opetussuunnitelmatason kehittämisestä. Kaiken kaikkiaan tutkimus tukee ajatusta arvioinnin keskeisestä roolista oppimisprosessissa myös musiikin oppimisessa. ...
Keywords
oppimiskäsitykset taiteen perusopetus musiikkioppilaitokset opetussuunnitelmat oppilasarviointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042939

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa 

    Jäntti, Anna (2021)
    Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ...
  • Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen 

    Meriranta, Kirsi (2011)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ...
  • Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden ja pedagogiikan toimivuus 

    Tiainen, Heli; Heikkinen, Maami; Kontunen, Kaija; Lavaste, Anna-Elina; Nystén, Leif; Seilo, Marja-Leena; Välitalo, Carita; Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2012)
  • Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta 

    Saarinen, Jukka (2020)
    Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ...
  • Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi 

    Tikkanen, Esa (2013)
    Tikkanen, Esa. OPPILASARVIOINNIN JA OPPILASARVOSTELUN FILOSOFINEN KÄSITEANALYYSI. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 2013, 86 sivua. Tutkielma pohtii oppilasarvioinnin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre