dc.contributor.advisor | Rutanen, Niina | |
dc.contributor.author | Kuumola, Veera | |
dc.date.accessioned | 2023-02-28T07:00:53Z | |
dc.date.available | 2023-02-28T07:00:53Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85684 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on vertaissuhteiden
jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen lasten siirtyessä esiopetuksesta
koulupolulle. Tarkoituksena on selvittää, miten esiopetuksessa rakentuneet
vertaissuhteet jatkuvat lasten siirtyessä kouluun. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten
uudet vertaissuhteet alkavat rakentua ensimmäisestä koulupäivästä koulupolun
ensimmäisiin kuukausiin.
Tutkimus sijoittuu etnografiseen teoreettismetodologiseen viitekehykseen.
Pääaineiston keruumenetelmänä käytettiin havainnointia, jota täydennettiin
puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 39
ensimmäisen vuosiluokan aloittavaa lasta. Aineiston analyysi toteutettiin
kaksivaiheisena soveltaen henkilösuhteiden verkostoanalyysia ja temaattisen
analyysin vaiheita.
Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä tyyppiä, jotka kuvaavat lasten
tyypillisiä vertaissuhteiden jatkuvuus- ja rakentumisprosesseja. Syntyneet tyypit
olivat: 1) uutta etsivät, 2) vanhaan turvautuvat, 3) rohkeat uuden edessä ja 4)
vertaistaitoja tarvitsevat. Näitä tyyppejä kuvattiin lisäksi kahden pääteeman ja
viiden alateeman kautta. Teemat kertovat esimerkiksi lasten tunteista suhteessa
vertaissuhteiden rakentamiseen ja tavoista rakentaa niitä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset ovat vertaissuhteiden
jatkuvuuksien ja uusien suhteiden rakentamisessa hyvin heterogeeninen joukko.
Tulosten pohjalta tulisi kiinnittää huomio niihin lapsiin, joilla ei ole valmiita
suhteita, eikä uusia vertaissuhteita muodostu helposti. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | siirtymä esiopetuksesta perusopetukseen | |
dc.title | Vertaissuhteiden jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen siirtymässä esiopetuksesta perusopetukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302281944 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | etnografia | |
dc.subject.yso | vertaissuhteet | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |