Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
Päivämäärä
2020Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien välisiä yhteistyötapoja. Lisäksi selvitettiin esiopetuksen opettajien näkemyksiä yhteistyön merkityksestä lapsille, vanhemmille ja heille itselleen sekä esiopetuksen opettajien toiveita siirtymäyhteistyölle jatkossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena keväällä 2020 ja tutkimusaineisto koostui 29 esiopetuksessa työskentelevän esiopetuksen opettajan avoimesta kyselylomakevastauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksista selvisi, että yhteistyö siirtymävaiheessa on vaihtelevaa: vähimmillään yhteistyö perustuu ainoastaan tiedonsiirtolomakkeiden siirtoon ja parhaimmillaan se on lähes päivittäistä alkuluokkatoimintaa. Myönteisenä yhteistyössä nähtiin lapsen tietojen siirtäminen luokanopettajalle ajoissa ennen koulun alkua sekä koulun tutuksi tuleminen lapselle fyysisesti. Esteenä yhteistyölle nähtiin sen vähäinen määrä sekä opettajien eri tasoinen panostus yhteistyöhön. Esiopetuksen opettajien mukaan opettajien välinen yhteistyö siirtymävaiheessa on merkittävää lapselle ja vanhemmille. Esiopetuksen opettajat pitävät yhteistyötä oman työnsä kannalta tärkeänä, sillä se lisää oman työn mielekkyyttä ja monipuolistaa sitä. Esiopetuksen opettajat toivovat, että yhteistyö luokanopettajien kanssa lisääntyisi ja että yksiköiden johto sekä kunnat näkisivät kouluun siirtymän tärkeänä. Lisäksi esiopetuksen opettajien toiveena oli, että kaikki osapuolet panostaisivat yhteistyöhön tasavertaisesti.
Esiopetuksen opettajien vastauksien mukaan yhteistyötä esi- ja alkuopetuksen opettajien välillä tulisi olla enemmän. Lisäksi yhteistyön suunnittelulle ja toteutukselle tulisi löytyä enemmän yhteistä aikaa ja toiminnalle yhteisiä toimintaperiaatteita. Jotta yhteistyö palvelisi siirtymää ja lasta oikealla tavalla, tulisi yhteistyöhön panostaa jokaisessa yksikössä samalla tapaa lapsen etua ajatellen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen
Leppä, Eveliina (2021)Siirtyminen esiopetuksesta alkuopetukseen on merkittävä askel lapsen koulupolulla. Opettajien välinen yhteistyö on suuressa roolissa siirtymässä, sillä sen avulla valmistellaan lapselle sujuvaa siirtymää. Tämän tutkimuksen ... -
Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä
Kiviluoma, Jere (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen. Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
Holopainen, Katri (2011)Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.