Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena on lasten näkökulmaa kunnioittaen selvittää, miten
lapset kuvaavat opettajan roolia lasten välisissä kiusaamistilanteissa. Tutkimuksessa on käytetty VALTAKO-tutkimushankkeen kirjoitelma-aineistoa, joka oli
kerätty vinjettimenetelmällä. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmista kolmekymmentäkaksi tarinaa. Tutkimusaineiston
analyysissä käytettiin kerronnallista analyysiä sekä Braunin ja Clarken (2006) temaattista analyysiä.
Tutkimuksessa saatiin tietoa opettajan roolista kolmessa tarinan vaiheessa:
opettajan sisääntulo: opettaja kiusaamisen havaitsijana, opettaja tilanteen selvittäjänä ja opettajan toimijuus tarinan loppuratkaisussa. Opettaja havaitsi neljäs- ja
viidesluokkalaisten kirjoitelmissa kiusaamisen itse tai eri henkilöiden informoimana. Opettaja selvitti kirjoitelmissa kiusaamistilannetta kommunikoimalla
ainoastaan kiusaajien kanssa, kiusatun kanssa tai kommunikoimalla sivustaseuraajan kanssa. Lisäksi joissakin tarinoissa opettaja kuunteli sekä kiusaajaa että
kiusattua kiusaamistilanteen selvittämisvaiheessa. Opettajan toimijuutta tarinan
loppuratkaisuissa kuvattiin opettajan järjestämien keskusteluiden, opettajan empaattisuuden, opettajan suuttumisen, seuraamuksien ja opettajan tarjoamien valmiiden ratkaisuiden avulla. Lisäksi tutkin millaista opettajan toimijuus oli tarinoiden loppuratkaisuissa, kun tarinassa opettajan keksimä loppuratkaisu ei lopeta kiusaamista tai tarinassa on onnellinen loppuratkaisu. Kaiken kaikkiaan
lapset olivat antaneet kirjoitelmissaan opettajalle suuren roolin lasten välisten
kiusaamistilanteiden ratkaisemisessa. Tarinoissa opettaja otti vakavasti kiusaamisen ja puuttui siihen heti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
Tiainen, Emmi (2021)Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän ... -
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
The prevention of bullying and school harassment
Bentanachs i Sànchez, Clara (2024)Bullying and school harassments are serious situations that children can experience at any point of their developing process. Their involvement in said situations can be derived from or bring them to a decline on their ... -
Erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista ja lasten kehittelemät digitaaliset ratkaisut sen tukena
Nygård, Eija (2019)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista. Miten lapset ymmärsivät mielen ja mielen hyvinvoinnin käsitteen? Millaiset asiat lapset kokivat mielen hyvinvointia ... -
Vertaissuhteiden jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen siirtymässä esiopetuksesta perusopetukseen
Kuumola, Veera (2023)Tämän tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on vertaissuhteiden jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen lasten siirtyessä esiopetuksesta koulupolulle. Tarkoituksena on selvittää, miten esiopetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.