Vertaissuhteiden jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen siirtymässä esiopetuksesta perusopetukseen
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on vertaissuhteiden
jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen lasten siirtyessä esiopetuksesta
koulupolulle. Tarkoituksena on selvittää, miten esiopetuksessa rakentuneet
vertaissuhteet jatkuvat lasten siirtyessä kouluun. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten
uudet vertaissuhteet alkavat rakentua ensimmäisestä koulupäivästä koulupolun
ensimmäisiin kuukausiin.
Tutkimus sijoittuu etnografiseen teoreettismetodologiseen viitekehykseen.
Pääaineiston keruumenetelmänä käytettiin havainnointia, jota täydennettiin
puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 39
ensimmäisen vuosiluokan aloittavaa lasta. Aineiston analyysi toteutettiin
kaksivaiheisena soveltaen henkilösuhteiden verkostoanalyysia ja temaattisen
analyysin vaiheita.
Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä tyyppiä, jotka kuvaavat lasten
tyypillisiä vertaissuhteiden jatkuvuus- ja rakentumisprosesseja. Syntyneet tyypit
olivat: 1) uutta etsivät, 2) vanhaan turvautuvat, 3) rohkeat uuden edessä ja 4)
vertaistaitoja tarvitsevat. Näitä tyyppejä kuvattiin lisäksi kahden pääteeman ja
viiden alateeman kautta. Teemat kertovat esimerkiksi lasten tunteista suhteessa
vertaissuhteiden rakentamiseen ja tavoista rakentaa niitä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset ovat vertaissuhteiden
jatkuvuuksien ja uusien suhteiden rakentamisessa hyvin heterogeeninen joukko.
Tulosten pohjalta tulisi kiinnittää huomio niihin lapsiin, joilla ei ole valmiita
suhteita, eikä uusia vertaissuhteita muodostu helposti.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ... -
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
Bedretdin, Filiz (2020)Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirtävät lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien näkemyksiä ... -
Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä
Kiviluoma, Jere (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen. Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
Holopainen, Katri (2011)Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden ...