Vertaissuhteiden jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen siirtymässä esiopetuksesta perusopetukseen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on vertaissuhteiden
jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen lasten siirtyessä esiopetuksesta
koulupolulle. Tarkoituksena on selvittää, miten esiopetuksessa rakentuneet
vertaissuhteet jatkuvat lasten siirtyessä kouluun. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten
uudet vertaissuhteet alkavat rakentua ensimmäisestä koulupäivästä koulupolun
ensimmäisiin kuukausiin.
Tutkimus sijoittuu etnografiseen teoreettismetodologiseen viitekehykseen.
Pääaineiston keruumenetelmänä käytettiin havainnointia, jota täydennettiin
puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 39
ensimmäisen vuosiluokan aloittavaa lasta. Aineiston analyysi toteutettiin
kaksivaiheisena soveltaen henkilösuhteiden verkostoanalyysia ja temaattisen
analyysin vaiheita.
Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä tyyppiä, jotka kuvaavat lasten
tyypillisiä vertaissuhteiden jatkuvuus- ja rakentumisprosesseja. Syntyneet tyypit
olivat: 1) uutta etsivät, 2) vanhaan turvautuvat, 3) rohkeat uuden edessä ja 4)
vertaistaitoja tarvitsevat. Näitä tyyppejä kuvattiin lisäksi kahden pääteeman ja
viiden alateeman kautta. Teemat kertovat esimerkiksi lasten tunteista suhteessa
vertaissuhteiden rakentamiseen ja tavoista rakentaa niitä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset ovat vertaissuhteiden
jatkuvuuksien ja uusien suhteiden rakentamisessa hyvin heterogeeninen joukko.
Tulosten pohjalta tulisi kiinnittää huomio niihin lapsiin, joilla ei ole valmiita
suhteita, eikä uusia vertaissuhteita muodostu helposti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ... -
Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
Kruus, Essi (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on lasten näkökulmaa kunnioittaen selvittää, miten lapset kuvaavat opettajan roolia lasten välisissä kiusaamistilanteissa. Tutkimuksessa on käytetty VALTAKO-tutkimushankkeen kirjoitelma-aineistoa, ... -
”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
Valtonen, Jutta (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan ... -
”Me ei olla mitään Mercedes Benzejä, me ollaan Lamborghineja” : lasten toiminta ja merkityksenannot juniorijalkapallossa
Soini, Tytti; Harjunen, Hannele; Itkonen, Hannu; Salmikangas, Anna-Katriina (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Suomessa on perinteisesti nähty tärkeäksi, että lapset harrastavat liikuntaa ja urheilua. Harrastamisen tärkeydelle on haettu perusteita monenlaisista välinearvoa edustavista asioista, kuten terveyden ja hyvinvoinnin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.