University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vertaissuhteiden jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen siirtymässä esiopetuksesta perusopetukseen

Thumbnail
View/Open
658.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kuumola, Veera
Date
2023
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on vertaissuhteiden jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen lasten siirtyessä esiopetuksesta koulupolulle. Tarkoituksena on selvittää, miten esiopetuksessa rakentuneet vertaissuhteet jatkuvat lasten siirtyessä kouluun. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten uudet vertaissuhteet alkavat rakentua ensimmäisestä koulupäivästä koulupolun ensimmäisiin kuukausiin. Tutkimus sijoittuu etnografiseen teoreettismetodologiseen viitekehykseen. Pääaineiston keruumenetelmänä käytettiin havainnointia, jota täydennettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 39 ensimmäisen vuosiluokan aloittavaa lasta. Aineiston analyysi toteutettiin kaksivaiheisena soveltaen henkilösuhteiden verkostoanalyysia ja temaattisen analyysin vaiheita. Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä tyyppiä, jotka kuvaavat lasten tyypillisiä vertaissuhteiden jatkuvuus- ja rakentumisprosesseja. Syntyneet tyypit olivat: 1) uutta etsivät, 2) vanhaan turvautuvat, 3) rohkeat uuden edessä ja 4) vertaistaitoja tarvitsevat. Näitä tyyppejä kuvattiin lisäksi kahden pääteeman ja viiden alateeman kautta. Teemat kertovat esimerkiksi lasten tunteista suhteessa vertaissuhteiden rakentamiseen ja tavoista rakentaa niitä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset ovat vertaissuhteiden jatkuvuuksien ja uusien suhteiden rakentamisessa hyvin heterogeeninen joukko. Tulosten pohjalta tulisi kiinnittää huomio niihin lapsiin, joilla ei ole valmiita suhteita, eikä uusia vertaissuhteita muodostu helposti. ...
Keywords
siirtymä esiopetuksesta perusopetukseen etnografia vertaissuhteet esiopetus lapset (ikäryhmät) alkuopetus perusopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302281944

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa 

    Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)
    Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ...
  • Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana 

    Hellstén, Venla (2022)
    Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ...
  • Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen 

    Bedretdin, Filiz (2020)
    Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirtävät lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien näkemyksiä ...
  • Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä 

    Kiviluoma, Jere (2019)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen. Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, ...
  • Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta 

    Holopainen, Katri (2011)
    Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre