”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan esiopetuksesta, ja kuvata miten lapset jäsentävät esiopetuksen osana vuorohoidon epäsäännöllisesti rakentuvia hoitoaikoja. Vuorohoidolla tarkoitetaan ilta-, yö-, viikonloppu- ja pyhäaikoina järjestettävää varhaiskasvatusta, johon oikeus syntyy huoltajien työssäkäynnin tai opiskelun perusteella. Esiopetukseen on velvoittava osallistua ja vuorohoito on esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla lapsia teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui yhdeksän 6–7-vuotiasta lasta, jotka osallistuivat vuorohoidon esiopetuksen lisäksi täydentävään varhaiskasvatukseen. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapset kokivat esiopetuksen olevan heille tärkeää oppimisen ja harjoittelun kannalta. Lapset pitivät esiopetusta tärkeänä myös vanhempien työssäkäynnin kannalta. Tulokset osoittivat, että lapsille tärkeintä vuorohoidon esiopetuksessa oli leikki ja vertaissuhteet. Lapset kuvasivat kokemuksiaan esiopetuksesta pääsääntöisesti myönteisesti, ja he pitivät erityisesti leikistä yhdessä vertaisten kanssa ja esiopetustehtävien tekemisestä. Lapset jäsensivät esiopetuksen osana vuorohoitoa konkreettisten tekijöiden kautta. Esiopetus nähtiin aikaan sidottuna, ihmislähtöisenä ja tehtäväorientoituneena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä
Ilén, Matilda (2021)Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Development of literacy in kindergarten and primary school
Leppänen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2006) -
Just before pre-primary education : interplay between age and resources in the transition processes of diverse pre-primary education contexts
Can, Jasemin; Kiili, Johanna; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina (Routledge, 2024)This article describes the interplay between age and children’s resources during the transition from Finnish early childhood education and care (ECEC) to pre-primary education. We describe how age operates in the structures ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.