Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorGrénman, Miia
dc.contributor.authorTuomainen, Tessa
dc.date.accessioned2023-02-13T10:42:57Z
dc.date.available2023-02-13T10:42:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85440
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven motivaatiota kestävään kulutukseen ja erityisesti verkon kautta tapahtuvaan C2C Second Hand-kulutukseen. Pyrkimyksenä on myös laajentaa tietämystä kuluttamisessa tapahtuvasta transformaatiosta kohti kestävämpää kuluttamista ja analysoida, kuinka kestävyysmurros on vaikuttanut Z-sukupolven kulutustottumuksiin. Tässä tutkielmassa hyvinvoinnin parantamiseen tähtäävä transformatiivinen kuluttajatutkimus sekä kestävä kuluttaminen yhdistetään nopeasti markkinaa kasvattavaan Second Hand -kulutukseen, mikä tekee aiheesta ajankohtaisen ja mielenkiintoisen. Tutkielman kohderyhmänä toimii ympäristötietoinen ja vastuullinen Z-sukupolvi, sillä Z-sukupolvi edustaa lähitulevaisuudessa suurinta osaa työikäisistä, minkä vuoksi heillä on merkittävä rooli yhteiskunnan siirtymisessä kohti kestävämpiä kulutustottumuksia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin järjestämällä viisi neljän hengen fokusryhmähaastattelua. Tutkimusjoukko rajattiin vain yhden Second Hand -alustan käyttäjiin, jotta haastateltavien vastaukset muodostuvat samasta kokemuksesta. Tutkimuksen tulosten mukaan kestävä kuluttaminen on merkittävä osa Z-sukupolven arvomaailmaa, arkea sekä hyvinvointia, ja Z-sukupolvi pyrkii aktiivisesti muuttamaan omaa kulutuskäyttäytymistä kestävämmäksi. Motivaatio Second Hand -kulutukseen C2C -sovellusten kautta koostuu Z-sukupolven keskuudessa taloudellisesta, ideologisesta, käytännöllisestä, sosiaalisesta ja kestävyyden motivaatiosta. Tutkielman tulokset korostavat Z-sukupolven roolia kestävyysmurroksessa, sillä heille kestävyyden motivaatio on erityisen merkityksellinen ja he voivat täten saada muut ihmiset sekä yritykset toimimaan kestävämmin.fi
dc.format.extent63
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertransformatiivinen kuluttajatutkimus
dc.subject.otherSecond Hand -kulutus
dc.titleZ-sukupolven motivaatio kestävään Second Hand -kulutukseen C2C -verkkoalustan kautta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302131730
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoz-sukupolvi
dc.subject.ysokuluttajatutkimus
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysokestävä kulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot