Leading the sustainability change? : Gen Z business students navigating amid global disruptions
Grénman, M., Räikkönen, J., Uusitalo, O., & Aapio, F. (2024). Leading the sustainability change? : Gen Z business students navigating amid global disruptions. In S. Seyfi, C. M. Hall, & M. Strzelecka (Eds.), Gen Z, Tourism, and Sustainable Consumption : The Most Sustainable Generation Ever? (pp. 58-73). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003289586-7
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 Taylor & Francis
The ecological crisis and COVID-19 pandemic are global disruptions that have critically changed our everyday lives, practices, consumption habits, and tourism behaviour. These global crises call for positive change towards globally responsible consumer behaviour and leadership. Considering Generation Zers’ (Gen Zers’) sustainability ethos, this chapter discusses Gen Z as the next ‘sustainability’ change by examining business students’ environmental world view, environmental education level, and environmental behaviour (EB). Quantitative and qualitative data were collected from Finnish business students via a survey (n=172) and written narratives (n=70). The findings revealed that students were concerned about the ecological crisis and supported endorsing a pro-ecological world view. Moreover, they reported a high level of environmental knowledge and attention to sustainability in their daily practices, especially by seeking information, recycling, and considering their consumption choices. Tourism has become an essential part of Gen Zers’ lives. However, it involves contradictions as the negative implications are increasingly acknowledged. The chapter highlights that turning negative disruptions into positive change through societal transformation may enhance visions of the good life. Catalysing positive change requires solidifying Gen Zers’ existing values, attitudes, and behaviours into concrete actions to be undertaken by tomorrow’s consumers, professionals and leaders.
...
Julkaisija
RoutledgeEmojulkaisun ISBN
978-1-032-26706-7Kuuluu julkaisuun
Gen Z, Tourism, and Sustainable Consumption : The Most Sustainable Generation Ever?Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/184177116
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
Patama, Sofia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua ... -
Z-sukupolven motivaatio kestävään Second Hand -kulutukseen C2C -verkkoalustan kautta
Tuomainen, Tessa (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven motivaatiota kestävään kulutukseen ja erityisesti verkon kautta tapahtuvaan C2C Second Hand-kulutukseen. Pyrkimyksenä on myös laajentaa tietämystä kuluttamisessa ... -
Generation Z's perceptions of a good life beyond consumerism : Insights from the United States and Finland
Grénman, Miia; Hakala, Ulla; Mueller, Barbara; Uusitalo, Outi (Wiley, 2024)This paper examines Generation Z consumers' perceptions of a good life beyond consumerism and how their perceptions and practices have evolved during crises and the cultural context in which they live. We present a unique ... -
Living standards and changing expectations : investigating domestic necessity and environmental sustainability in an affluent society
Aro, Riikka (University of Jyväskylä, 2017)This study explores how the problematic relations of rising living standards and environmental sustainability may be better understood by investigating domestic necessity and daily going-on. These key subjects are looked ... -
Lompakolla äänestäminen ei riitä – myös tuotteiden ja palvelujen tarjoajien on tartuttava luontokadon pysäyttämiseen
Uusitalo, Outi (Toinen Aatos Oy, 2023)Kuluttajilla on valmiuksia ja halua toimia luonnon kanssa sopusointuisella tavalla, mutta myös yhteiskunnan sekä kulttuuriarvojen, normien ja ihanteiden tulee tukea nykyistä kestävämpiä kulutustapoja, professori Outi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.