Show simple item record

dc.contributor.authorKiili, Carita
dc.contributor.authorLaurinen, Leena
dc.date.accessioned2023-01-09T09:31:05Z
dc.date.available2023-01-09T09:31:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationKiili, C., & Laurinen, L. (2019). Näkökulmia tutkivan nettilukemisen opettamiseen. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>29</i>(2), 38-41. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2019/06/18/nakokulmia-tutkivan-nettilukemisen-opettamiseen/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2019/06/18/nakokulmia-tutkivan-nettilukemisen-opettamiseen/</a>
dc.identifier.otherCONVID_31249198
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84834
dc.description.abstractTutkiva nettilukeminen on ongelmalähtöistä, tavoitteellista lukemista, jossa lukija etsii internetistä tietoa asettamiinsa kysymyksiin, arvioi löytämänsä informaation luotettavuutta, laatii synteesin useiden nettitekstien pohjalta ja kertoo oppimastaan muille (Leu, Kinzer, Coiro, Castek & Henry, 2013). Tutkiva nettilukeminen ei ole siten vain netissä surffailua tai yksittäisten faktojen tarkistamista vaan tavoitteellista, oppimiseen tähtäävää toimintaa. Tutkivalle nettilukemiselle on ominaista pitkäjänteisyys, asiaan paneutuminen ja netistä löydetyn informaation soveltaminen. Tutkiva nettilukeminen edellyttää yleensä monilukutaitoisuutta, koska internet on monipuolinen tekstiympäristö. Luukan (2013) mukaan monilukutaitoinen oppilas osaa hankkia tietoa ja muokata sitä sekä tuottaa, esittää ja arvioida tietoja eri muodoissa ja erilaisten välineiden avulla. Tutkivan nettilukemisen harjoittelu tukee myös oppilaiden monilukutaitojen kehittymistä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2019/06/18/nakokulmia-tutkivan-nettilukemisen-opettamiseen/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleNäkökulmia tutkivan nettilukemisen opettamiseen
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301091189
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange38-41
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume29
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysotiedonhaku
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2964
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28850
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmB1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright