University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot

Thumbnail
View/Open
490.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Turok, Julia
Date
2017
Discipline
PsykologiaPsychology

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden suoriutumista tiedonhaku- ja oppimistehtävässä simuloidussa internetpohjaisessa ympäristössä sekä suoriutumistason yhteyksiä oppilaiden kognitiivisiin taitoihin. Tutkimus suoritettiin osana Jyväskylän yliopiston eSeek -hanketta. Tähän tutkimukseen vali-koitiin tyypillisesti lukevat oppilaat ilman tarkkaavuuspulmia. Lopullinen otos koostui 38 oppilaasta. Osallistujien kognitiivisten taitojen mittaamiseen käytettiin tehtäviä älykkyystesteistä ja neuro-psykologisen tutkimuksen testeistä. Internetlukemistaitoja tarkasteltiin ILA (Internet Lukemisen Arviointi) -mallin avulla useammalla osa-alueella: erikseen pisteytettiin hakulausekkeiden muodostaminen, tarvittavan tiedon löytäminen, tiedon kriittinen arviointi, tietojen yhdisteleminen eri läh-teistä sekä yhteenvedon informointi muille. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että internetlukemisen osalta eniten haasteita oppilaille tuottivat tarvittavan sivun nopea löytäminen, informaation luotettavuuden arviointi, eri lähteistä löydetyn tiedon yhdistäminen ja sähköpostikäytänteiden hallinta. Visuaalisen tarkkaavuuden ja päättelyn taidoilla oli yhteys oppilaiden argumentointitaitoihin. Verbaalisen dekoodauksen oikeellisuus oli yhteydessä yhteenvedon laatuun, ja nimeämisen ja dekoodauksen sujuvuus oli yhteydessä sekä yhteenvedon laatuun että taitoon käyttää lähteitä yhteenvedossa. Tutkimukseni tulosten perusteella internetlukemisen prosessit saattavat tuottaa oppilaille pulmia. Internetpohjaisen tiedonhaun eri vaiheita tulisikin harjoitella kouluopetuksessa enemmän. Tämän lisäksi visuaalinen tarkkaavuus ja päättely sekä nimeämisen ja dekoodauksen sujuvuus ja oikeellisuus näyttävät olevan digitaalisten oppimisympäristöjen kannalta olennaisia taitoja, joiden kehittämiseen voisi kiinnittää entistä enemmän huomiota. ...
Keywords
kuudesluokkalaiset lukutaito monilukutaito Internet tiedonhaku kognitiiviset taidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707233353

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Internettekstit argumentoinnin lähteinä: kuudesluokkalaisten heikkojen ja sujuvien lukijoiden argumentointitaidot 

    Koivisto, Hanna (2016)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kirjallisia argumentointitaitoja silloin, kun he etsivät tietoa internetistä ottaakseen kantaa kiistanalaiseen asiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden ...
  • Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla 

    Vuorinen, Ann-Natalie (2016)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai ...
  • Teknologian mahdollistaman tiedon helpon saatavuuden negatiiviset vaikutukset kognitioon 

    Heikkinen, Olli (2022)
    Älypuhelimen ja internetin yhdistelmä on hyvin lyhyessä ajassa tuonut valtavan määrän tietoa ihmisten ulottuville, ja samaan aikaan internetistä on tullut käytännössä kaikkialla läsnä oleva ja näennäisesti kaikkitietävä ...
  • Literacy Skills and Online Research and Comprehension : Struggling Readers Face Difficulties 

    Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Aro, Mikko; Leppänen, Paavo H.T. (Springer, 2019)
    The present study evaluated the extent to which literacy skills (reading fluency, written spelling, and reading comprehension), together with nonverbal reasoning, prior knowledge, and gender, are related to students’ online ...
  • Early Cognitive Profiles Predicting Reading and Arithmetic Skills in Grades 1 and 7 

    Korpipää, Heidi; Moll, Kristina; Aunola, Kaisa; Tolvanen, Asko; Koponen, Tuire; Aro, Mikko; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier, 2020)
    The aim of this study was to investigate cognitive profiles composed of skills predicting the overlap between reading and arithmetic in kindergarten (phonological awareness, letter knowledge, rapid automatized naming, and ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre