University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Näkökulmia filosofian opettamiseen : John Deweyn kasvatusfilosofian lähtökohdat, lukiolaisten mielipiteet filosofian oppikirjoista ja opettamisesta sekä lukiolaisten ontologiset sitoumukset

Icon
427.9 Kb

Authors
Törnroos, Siru
Date
2009
Discipline
FilosofiaPhilosophy
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Pro gradussa hahmottelen kuvaa filosofian opetuksesta sekä opiskelijoiden mielipiteistä sitä kohtaan lukiossa. Pääpaino on John Deweyn kasvatusfilosofian yhdistämisellä lukiolaisten omiin mielipiteisiin heidän omista filosofian oppikirjoistaan, filosofian oppitunneistaan sekä heidän arki-intuitiivisista ontologisista sitoumuksistaan. Tarkoituksena on yhdistää teoria ja käytäntö kokonaisuudeksi. Läpi tutkimuksen yhdistävänä ajatuksena on, että voimme löytää sekä teoriasta että käytännöstä juuri filosofian opettamista tukevaa argumentointia. Filosofian opettamiseen on löydettävissä myös uusia elementtejä juuri tarkasteltaessa opiskelijoiden omia mielipiteitä ja ontologisia sitoumuksia, joita heillä on tullessaan filosofian oppitunnille. Deweyn konstruktivistinen oppimiskäsitys tukee tutkimusta opiskelijoiden arki-intuitioihin perustuvista ontologisista sitoumuksista tähdäten näin opetuksen sekä oppimisen parantamiseen, jolle opetussuunnitelmien perusteet luovat käytännön puitteet. Tutkimusongelmana on, miten Deweyn kasvatusfilosofia soveltuu osaksi lukion filosofian opettamisen näkökulmaa. Tutkielman haasteena on yhdistää teoria käytännössä saatuihin tutkimustuloksiin opiskelijoiden mielipiteistä. Aiemmin tehdyt tutkimukset, jotka esittelen, koskevat kahta erilaista aiheeseen kiinteästi liittyvää tutkimusta. Toisessa tutkimuksessa käsitellään nuoren maailmankuvan kehitystä osana lukion filosofian opettamista. Toisessa havainnoidaan, miten eri tavoin Deweyn, Meadin ja Juuson kasvatusfilosofia ilmenee käytännön luokkatilanteissa ja, miten Hannu Juuso hyödyntää näitä teorioita ala-asteen opetuksessaan. Keskeiseksi ongelmaksi tutkielmassa ilmenee ajatus opiskelijan ja opettajan välillä. Opettajan edustaessa opetusta ja myös oppimateriaalia nousee esiin kysymys opiskelijan roolista. Deweyn edustaessa opiskelijalähtöistä ja konstruktivistista kantaa ongelmaksi jää, millä tavoin opettaja voi tukea nuoren oppimista. Erilaisten arkiintuitioiden varassa luokkaan tulevat opiskelijat tarvitsevat linkin kokemustensa ja teoreettisen viitekehyksen välille hyötyäkseen opetuksesta. Tähän seikkaan opiskelijat vastauksissaan pitkälti viittaavat. Yhden vastauksen tähän ongelmaan antaa Deweyn kokemuksen sekä tekemisen kautta oppiminen. Myös kasvatuksen tärkeä jatkuvuuden periaate on huomioitava osana lukio-opetusta. Kasvatuksella ei saisi tähdätä ainoastaan tiettyyn ulkokohtaiseen päämäärään, vaan sen pitäisi jatkua myös koulun loppumisen jälkeen. ...
Keywords
Dewey, John ontologiset sitoumukset kasvatus konstruktivismi dualismi materialismi emergenssi filosofia opetus lukiolaiset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209052311

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24994]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Improvisaation opettaminen soitonopetuksessa : näkökulmia jazzimprovisoinnin opettamiseen 

    Kujanpää, Juha (2002)
  • "Se kaikkien tuntema" : lukiolaisten innostus ja tietämys kotimaisista klassikoista sekä toiveet niiden opettamisesta 

    Juhala, Emma (2020)
    Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, mitä klassikko merkitsee lukiolaisille, mitkä ovat opiskelijoiden mielestä kolme tärkeintä klassikkoa, kiinnostavatko klassikot lukiolaisia sekä miten lukiolaiset toivovat ...
  • Marxilainen filosofia porvarillisen filosofian arviointikohteena Suomessa vuosina 1960-2005 

    Hirvi, Ilkka (2007)
  • "Olen sitä mieltä, että ..." : lukiolaisten yleisönosastotekstien rakenne ja argumentointi 

    Mikkonen, Inka (Jyväskylän yliopisto, 2010)
    This thesis examines the structure and argumentation of letters to the editor written by Finnish upper secondary school students. The research material includes 89 texts and the objective of the study is to determine the ...
  • Puheviestintätaitojen arviointi : näkökulmia lukiolaisten esiintymis- ja ryhmätaitoihin 

    Valkonen, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2003)
    Vuorovaikutustaidot ovat keskeinen osa yleissivistävän koulutuksen tuottamaa viestintäsivistystä. Lukiolaiset ovat myös voineet osallistua valtakunnalliseen puheviestinnän päättökokeeseen vuodesta 2000 lähtien. Yliassistentti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre