Näkökulmia filosofian opettamiseen : John Deweyn kasvatusfilosofian lähtökohdat, lukiolaisten mielipiteet filosofian oppikirjoista ja opettamisesta sekä lukiolaisten ontologiset sitoumukset
Tekijät
Päivämäärä
2009Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Pro gradussa hahmottelen kuvaa filosofian opetuksesta sekä opiskelijoiden mielipiteistä
sitä kohtaan lukiossa. Pääpaino on John Deweyn kasvatusfilosofian yhdistämisellä
lukiolaisten omiin mielipiteisiin heidän omista filosofian oppikirjoistaan, filosofian
oppitunneistaan sekä heidän arki-intuitiivisista ontologisista sitoumuksistaan.
Tarkoituksena on yhdistää teoria ja käytäntö kokonaisuudeksi. Läpi tutkimuksen
yhdistävänä ajatuksena on, että voimme löytää sekä teoriasta että käytännöstä juuri
filosofian opettamista tukevaa argumentointia. Filosofian opettamiseen on löydettävissä
myös uusia elementtejä juuri tarkasteltaessa opiskelijoiden omia mielipiteitä ja
ontologisia sitoumuksia, joita heillä on tullessaan filosofian oppitunnille. Deweyn
konstruktivistinen oppimiskäsitys tukee tutkimusta opiskelijoiden arki-intuitioihin
perustuvista ontologisista sitoumuksista tähdäten näin opetuksen sekä oppimisen
parantamiseen, jolle opetussuunnitelmien perusteet luovat käytännön puitteet.
Tutkimusongelmana on, miten Deweyn kasvatusfilosofia soveltuu osaksi lukion
filosofian opettamisen näkökulmaa. Tutkielman haasteena on yhdistää teoria
käytännössä saatuihin tutkimustuloksiin opiskelijoiden mielipiteistä. Aiemmin tehdyt
tutkimukset, jotka esittelen, koskevat kahta erilaista aiheeseen kiinteästi liittyvää
tutkimusta. Toisessa tutkimuksessa käsitellään nuoren maailmankuvan kehitystä osana
lukion filosofian opettamista. Toisessa havainnoidaan, miten eri tavoin Deweyn,
Meadin ja Juuson kasvatusfilosofia ilmenee käytännön luokkatilanteissa ja, miten
Hannu Juuso hyödyntää näitä teorioita ala-asteen opetuksessaan.
Keskeiseksi ongelmaksi tutkielmassa ilmenee ajatus opiskelijan ja opettajan välillä.
Opettajan edustaessa opetusta ja myös oppimateriaalia nousee esiin kysymys
opiskelijan roolista. Deweyn edustaessa opiskelijalähtöistä ja konstruktivistista kantaa
ongelmaksi jää, millä tavoin opettaja voi tukea nuoren oppimista. Erilaisten arkiintuitioiden
varassa luokkaan tulevat opiskelijat tarvitsevat linkin kokemustensa ja
teoreettisen viitekehyksen välille hyötyäkseen opetuksesta. Tähän seikkaan opiskelijat
vastauksissaan pitkälti viittaavat. Yhden vastauksen tähän ongelmaan antaa Deweyn
kokemuksen sekä tekemisen kautta oppiminen. Myös kasvatuksen tärkeä jatkuvuuden
periaate on huomioitava osana lukio-opetusta. Kasvatuksella ei saisi tähdätä ainoastaan
tiettyyn ulkokohtaiseen päämäärään, vaan sen pitäisi jatkua myös koulun loppumisen
jälkeen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Improvisaation opettaminen soitonopetuksessa : näkökulmia jazzimprovisoinnin opettamiseen
Kujanpää, Juha (2002) -
"Se kaikkien tuntema" : lukiolaisten innostus ja tietämys kotimaisista klassikoista sekä toiveet niiden opettamisesta
Juhala, Emma (2020)Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, mitä klassikko merkitsee lukiolaisille, mitkä ovat opiskelijoiden mielestä kolme tärkeintä klassikkoa, kiinnostavatko klassikot lukiolaisia sekä miten lukiolaiset toivovat ... -
Puheviestintätaitojen arviointi : näkökulmia lukiolaisten esiintymis- ja ryhmätaitoihin
Valkonen, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2003)Vuorovaikutustaidot ovat keskeinen osa yleissivistävän koulutuksen tuottamaa viestintäsivistystä. Lukiolaiset ovat myös voineet osallistua valtakunnalliseen puheviestinnän päättökokeeseen vuodesta 2000 lähtien. Yliassistentti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.