Tiedonhankintataidot internetissä : niiden opettaminen opettajien näkökulmista.
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tiedonhankinta on oleellinen osa nykypäivää niin aikuisilla kuin lapsilla ja
nuorillakin. Sitä tarvitaan niin arjessa, koulussa kuin työelämässä. Tämä
tutkimus vastaa niukemmin tutkittuun ilmiöön, nimittäin opettajien
näkemyksiin tiedonhankintataitojen opettamisesta formaalisti osana lasten ja
nuorten (perus)koulutusta. Tutkimus on aiheellinen ja ajankohtainen, sillä
elämme tietoyhteiskunnassa, joka digitalisoituu yhä enemmän. Opettajia on
myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa velvoitettu opettamaan
tulevaisuudessa tarvittavia taitoja ja tiedonhakua.
Tutkimuksessa tutkittiin opettajien näkemyksiä tiedonhankintataitojen
opettamisen tärkeydestä, käytännön opetuksesta ja erityisopettajien roolista
opetuksessa. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa eri puolilta Suomea
niin luokanopetuksesta, aineenopetuksesta kuin erityisopetuksesta. Tutkimus
toteutettiin yksilöteemahaastatteluin ja yhdellä kyselylomakkeella. Analyysiin
valikoitui fenomenologis-hermeneuttisuuteen nojaava laadullinen
sisällönanalyysi.
Tulosten mukaan kaikki tutkittavat kokivat tiedonhankintataitojen
opettamisen tärkeänä koulun velvollisuutena ja itselleen henkilökohtaisesti
merkittävänä asiana. Käytännössä opetus oli opettajajohtoista ja hyödynsi
projektityöskentelyä sekä eriyttämistä. Opetuksen haasteeksi koettiin oppilaiden
puutteet tiedonhaun pohjataidoissa, kuten lukemisessa. Erityisopettajien roolissa
korostui konsultointi, yhteisopettajuus, opillisen tasa-arvon puolustaminen ja
yksilöity opetus tukea tarvitseville.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä tiedonhankinta- ja -hallintataidoistaan sekä niiden soveltamisesta kouluopetuksessa
Seuranen, Johanna (2019)Tiedonhankinta- ja -hallintataidot ovat nousseet nyky-yhteiskunnassa keskeisiksi tulevaisuuden taidoiksi, joita yksilö tarvitsee toimiakseen yleistyvissä digitaalisissa ympäristöissä. Opettajat kohtaavat ammattiurallaan ... -
Online reading as an individual and social practice
Kiili, Carita (University of Jyväskylä, 2012) -
How do gender, Internet activity and learning beliefs predict sixth-grade students’ self-efficacy beliefs in and attitudes towards online inquiry?
Sormunen, Eero; Erdmann, Norbert; Otieno, Suzanne C.S.A.; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Laakkonen, Eero; Mikkonen, Teemu; Hossain, Md Arman; González-Ibáñez, Roberto; Quintanilla-Gatica, Mario; Leppänen, Paavo H.T.; Vauras, Marja (SAGE Publications, 2023)Today’s students search, evaluate and actively use Web information in their school assignments, that is, they conduct an online inquiry. This current survey study addresses sixth-grade students’ self-efficacy beliefs in ... -
Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana
Rissanen, Mari (2020)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ...