Välikatsaus pelimusiikin tutkimuksen moniäänisyyteen
Koskela, O. (2022). Välikatsaus pelimusiikin tutkimuksen moniäänisyyteen. Musiikki, 52(4), 173-187. https://doi.org/10.51816/musiikki.125650
Julkaistu sarjassa
MusiikkiTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Suomen musiikkitieteellinen seura
As videogames are being increasingly recognized as a prominent cultural force, there is also a growing interest in the study of video game music within academia. Published in 2021, The Cambridge Companion to Video Game Music is the most recent milestone in establishing video game music research as a credible field of research. The book situates itself naturally on the same continuum with the founding of the Ludomusicology Research Group in 2011 and the launch of the Journal of Sound and Music in Games in 2020. With twenty-four chapters and over four hundred pages, the Companion is probably the largest and most comprehensive collection on game music studies so far. The overarching ethos of the editors Melanie Fritsch and Tim Summers could be described as a warm welcome to a plurality of views on videogame music and indeed, the diversity of perspectives is perhaps the most notable feature of the book: The chapters, divided into six sections each with an overall introduction, discuss a multitude of themes such as chiptune and the early history of videogame music, creation of videogame music, analytical approaches and psychological perspectives, questions relating to culture and identity and finally also game music beyond the context of gaming. Moreover, the list of writers includes not only researchers from a variety of backgrounds, but also people working within the game music industry. As a flipside to the plurality, several chapters appear more like overviews of the theme or suggestions for an approach rather than fully developed perspectives on videogame music. Especially some essential issues pointed out throughout the chapters, such as the concept of interactivity and centrality of player's perspective, would merit further and integrative theoretical discussion. Likewise certain broad themes, such as aesthetics and philosophy of videogame music, empirical research, and personal uses and functions of videogame music, are left to lesser regard. Despite this, the Companion is valuable as an approachable and comprehensive overview of videogame music studies that could prove insightful to not only those interested in the subject but, due to its inclusive and open approach, also to music researchers more broadly.
...
Julkaisija
Suomen musiikkitieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
2669-8625Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164786089
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Koneen Säätiö 201908388 (Pelimusiikkiin kiinnittyneet maailmat)Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tunteista tekoälyyn ja musiikiksi : generatiivisen pelimusiikin tutkimus 2020-luvulla
Salminen, Peppi (2024)Pelimusiikkia tutkitaan yhä enemmän, ja pelimusiikin sopivuutta peleihin ja pelikokemukseen halutaan parantaa niin peliteollisuudessa kuin akateemisella soveltavalla tutkimuksella. Generatiivinen musiikki muodostuu ... -
Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review
Salmirinne, Santeri (2022)Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ... -
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ... -
Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
Matikainen, Tuomas (2014)Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksessä. Ajallisesti tarkastelu käsittää ensimmäisestä sukupolvesta aina seiitsemänteen eli vuodet 1971- ... -
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.