Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review
Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli suosituimmissa peligenreissä. Erityisesti kauhupelit, joiden äänimaisemia voisi kuvata usein juuri parhaiten sanalla ahdistava, ovat saaneet osakseen vain kourallisen tutkimuksia, jotka keskittyisivät tähän omalaatuiseen äänisuunnitteluun. Olisi tärkeää koittaa ymmärtää niitä toimintamekanismeja, jotka saavat meidät ahdistuneeksi videopelissä, ja että miten tämä virtuaalinen ahdistus vaikuttaa meihin pelaajana.
Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa esittelen eri näkökulmia siihen, miten voisimme määritellä ahdistuksen tunteena, ja miten se tarkalleen ottaen toimii kauhupelikontekstissa. Kysymykset, joihin toivon tällä tutkimuksella vastaavani ovat:
- Mitä on ahdistus, ja miten se toimii taiteen ja median kontekstissa?
- Voiko musiikki saada aikaan ahdistusta?
- Miten ahdistava musiikki toimii videopeleissä?
- Miten määrittelemme immersion videopelikontekstissa, ja miten vahvasti immersiivinen virtuaalitodellisuusteknologia vaikuttaa ahdistuksen kokemukseen?
...
In the growing field of ludomusicology (video game music studies), much like in musicology, the study of negative emotions has been long overlooked despite these negative emotions playing a major role in many of the most popular gaming genres. Most notably horror, a genre that often comes with soundtracks and sonic atmospheres that can only be described most aptly as anxiety inducing, has only a handful of studies relating to its distinct style of sound design. It is important to try to understand the mechanisms behind what makes us feel anxious about a video game, and how this kind of virtual anxiety affects us as the player.
In this study I will first shine light on some different views on how we might define anxiety as an emotion, and how exactly it functions within the context of hor-ror games. The main questions I hope to answer are:
- What is anxiety and how it functions in the context of art and media?
- Can music induce anxiety?
- How anxious music works in the context of video games?
- How do we define immersion within the context of video games and how highly immersive VR-technology affects the experience of anxiety?
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Does horror game music make you anxious? : exploring horror music’s effect on players: a mixed methods study
Heikkilä, Enja; Salmirinne, Santeri (2024)Anxious and suspenseful musical elements are abundant in horror video games, and a lot has been done in study-ing the ways this kind of music is made, and how it presents itself in-game. In video game studies fear and ... -
Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä
Heikkilä, Enja (2022)Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ... -
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ... -
Immersive Virtual Reality Education Application : Four Development Iterations along Design Science Research Methodology
Holopainen, Jani; Lähtevänoja, Antti; Tuunanen, Tuure (University of Hawaii at Manoa, 2022)This study introduces a research and development process of an immersive Virtual Reality (VR) education application. Altogether four application development iterations are showcased along the Design Science Research ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.