University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review

Thumbnail
View/Open
240.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salmirinne, Santeri
Date
2022
Discipline
MusiikkitiedeMusicology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli suosituimmissa peligenreissä. Erityisesti kauhupelit, joiden äänimaisemia voisi kuvata usein juuri parhaiten sanalla ahdistava, ovat saaneet osakseen vain kourallisen tutkimuksia, jotka keskittyisivät tähän omalaatuiseen äänisuunnitteluun. Olisi tärkeää koittaa ymmärtää niitä toimintamekanismeja, jotka saavat meidät ahdistuneeksi videopelissä, ja että miten tämä virtuaalinen ahdistus vaikuttaa meihin pelaajana. Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa esittelen eri näkökulmia siihen, miten voisimme määritellä ahdistuksen tunteena, ja miten se tarkalleen ottaen toimii kauhupelikontekstissa. Kysymykset, joihin toivon tällä tutkimuksella vastaavani ovat: - Mitä on ahdistus, ja miten se toimii taiteen ja median kontekstissa? - Voiko musiikki saada aikaan ahdistusta? - Miten ahdistava musiikki toimii videopeleissä? - Miten määrittelemme immersion videopelikontekstissa, ja miten vahvasti immersiivinen virtuaalitodellisuusteknologia vaikuttaa ahdistuksen kokemukseen? ...
 
In the growing field of ludomusicology (video game music studies), much like in musicology, the study of negative emotions has been long overlooked despite these negative emotions playing a major role in many of the most popular gaming genres. Most notably horror, a genre that often comes with soundtracks and sonic atmospheres that can only be described most aptly as anxiety inducing, has only a handful of studies relating to its distinct style of sound design. It is important to try to understand the mechanisms behind what makes us feel anxious about a video game, and how this kind of virtual anxiety affects us as the player. In this study I will first shine light on some different views on how we might define anxiety as an emotion, and how exactly it functions within the context of hor-ror games. The main questions I hope to answer are: - What is anxiety and how it functions in the context of art and media? - Can music induce anxiety? - How anxious music works in the context of video games? - How do we define immersion within the context of video games and how highly immersive VR-technology affects the experience of anxiety? ...
 
Keywords
immersion ludology video game music musiikintutkimus pelimusiikki musiikki videopelit tunteet ahdistus digitaaliset pelit virtuaalitodellisuus pelko pelitutkimus pelit music research game music music video games emotions anxiety digital games virtual reality fear (emotions) game research games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204202304

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4167]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä 

    Heikkilä, Enja (2022)
    Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ...
  • Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana 

    Krouvi, Taneli (2014)
    Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ...
  • Problem Space Identification for Developing Virtual Reality Learning Environments 

    Lähtevänoja, Antti; Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure; Parvinen, Petri (University of Hawai'i at Manoa, 2021)
  • Effects of immersive virtual reality solutions on user learning : value co-creation and co-destruction 

    Tonteri, Tomi (2022)
    Virtuaalitodellisuuden (VR) käyttö organisaatioissa on kasvanut osana liiketoimintaa ja opetusta. Tämän on mahdollistanut teknologian kehitys, mikä on puolestaan laskenut VR ratkaisuiden hintoja ja tehnyt niistä vakuuttavampia ...
  • Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew 

    Lyytinen, Jere (2020)
    Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre